Den danske landsoldat efter sejren(1850-1851)
Skulptur af H.W. Bissen (1798-1868)
Første gang i historien
En menig soldat svinger triumferende en bøgegren over hovedet. At fejre en sejr i en krig er ikke unormalt. Men denne skulptur er noget ganske særligt. Faktisk er det første gang i europæisk historie, at en almindelig soldat bruges som symbol for en sejr. Tidligere ville man have valgt en sejrsgudinde eller en konge, måske en general til hest.
National begejstring
Bøgegrenen er også ret usædvanlig. Ofte har kunstnere valgt laurbærkransen som sejrssymbol, inspireret af det antikke Grækenlands olympiader. Men her vælger Bissen bøgegrenen som et symbol på Danmark. Ved at bruge det nationale symbol understreger han, at vi står over for en dansk soldat, og at skulpturen knytter sig til periodens bestræbelser på at styrke nationalfølelsen.
Sejrsmonumentet
Skulpturen er et forarbejde i halv størrelse til et bronzemonument. Det blev rejst i 1858 i Fredericia til minde om Slaget ved Fredericia 6. juli 1849. Det var et vigtigt slag i Treårskrigen mellem Danmark og Tyskland, der foregik i årene 1848-51. Med sejren lykkedes det Danmark at forhindre, at hertugdømmerne Slesvig og Holsten løsrev sig fra kongeriget.
Hilsen til en afdød ven
Selv om skulpturen er en hyldest til den menige, ukendte soldat, er ansigtstrækkene modelleret efter den danske landskabsmaler Johan Thomas Lundbye, der frivilligt meldte sig til krigen. Lundbye døde ved et vådeskud uden at være kommet i kamp, og hans død gjorde et stort indtryk i samtiden og især på hans gode ven Bissen.
Inspirationsord
- Krig
- Sejrsfølelse
- Monument
- Mindesmærke
- Skulptur
- Nationalfølelse
- Venskab
Forløb
Kunstværket er anvendt i følgende undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.

Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
- At skærpe deres blik for deres egen by
- At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
- At reflektere over, hvad kunst er, og hvor man kan møde kunst
- At skabe eller ændre på en stemning et specifikt sted i byen
- At skabe et kunstværk i fællesskab til deres by

Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
- At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
- At skærpe deres egen oplevelse af kunst.
- At aktivere fantasi og forestillingsevne.
- At samskabe og inspirere hinanden.

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.