Teenagere spiser vaffelis(2019-2020)
Installation af Molly Haslund (1976-), Lærke Posselt (1984-)

© Molly Haslund,Lærke Posselt / VISDA
Fællesskaber
En stor gruppe teenagere har samlet sig på trappen ved hovedindgangen til Statens Museum for Kunst. De er optagede af en fælles handling: at spise vaffelis. Handlingen og deres generation samler dem, men de agerer med forskellige grader af interaktion. Nogle taler sammen og smiler, mens andre synes mere alene i fællesskabet, trukket tilbage og ind i sig selv. Og hvad med de gæster, der vil besøge museet? Hvordan forcerer man blokeringen? Er det massens magt over individet?
Statens Museum for Kunst
SMK er Danmarks største kunstmuseum og landets nationalgalleri med rødder i de kongelige samlinger. SMK arbejder for at være et museum for flere og flere forskellige mennesker. I kunstens verden taler man om kunstens og kulturens sammenhængskraft, om potentielle fællesskaber gennem kunsten og om at kende sin kulturarv for at forstå nutiden. Men hvornår er man inkluderet, og hvornår er man ekskluderet? Ikke alle føler sig naturligt hjemme i kunsten eller i museets monumentale bygninger.
Performance
Fotografiet er iscenesat, og det er taget forud for en performance, der gentager selv samme motiv – isspisende teenagere på trappen op til hovedindgangen på SMK. En hverdagshandling, der får en næsten absurd klang, når så mange gør det sammen på én og samme tid – og på et sted, hvor folk normalt ikke sætter sig. Fotografiet var allerede udstillet på museet på dagen for performancen og viste dermed noget, der ville finde sted. En form for omvendt dokumentation.
I 2025 blev performancen gentaget ved indgangen til Den Frie Udstillingsbygning, og et nyt foto blev taget. Værket kan dermed vokse gennem tid og sted med nye performances, nye teenagere og nye dokumentationsfotos.
Inspirationsord
- Performance
- Iscenesættelse
- Fællesskaber
- Individualitet
- Kropssprog
- Hverdagsmotiver
- Kulturarv
Forløb
Kunstværket er anvendt i følgende undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.

Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
- At skærpe deres blik for deres egen by
- At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
- At reflektere over, hvad kunst er, og hvor man kan møde kunst
- At skabe eller ændre på en stemning et specifikt sted i byen
- At skabe et kunstværk i fællesskab til deres by

Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
- At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
- At skærpe deres egen oplevelse af kunst.
- At aktivere fantasi og forestillingsevne.
- At samskabe og inspirere hinanden.

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.