© Franciska Clausen / VISDA
Systemer og konstruktioner
På en baggrund af tre sorte felter i tre forskellige bredder har kunstneren placeret de tre hovedelementer i værket, skabt med tre forskellige medier – blyant, gouache og collage. Kompositionen kan minde om et system, som nodelinjer, lagerhylder, en struktur der organiserer et materiale. Den umiddelbare orden bliver udfordret af de mange skrå linjer i hver sin retning, som giver den enkle komposition dynamisk modstand.
Maskinen
Titlens turbine, et sort-hvid fotografi af en reel turbine, fører os ind i et maskinelt fabriksagtigt univers, der kontrasteres af de farverige, mønstrede og vaselignende tegninger – eller er det snarere laboratoriets kolber og reagensglas? Brugen af gouache giver visse steder formerne en transparens, selvom gouachen, modsat akvarel, kan dække baggrunden helt – som vi ser i de brede sorte felter. Fascinationen af nye opfindelser og moderne transportformer som flyvemaskinen, streamlineren etc. var i høj kurs i 1920’ernes optimistiske postkrigstid, inden den økonomiske krise satte ind.
Kunstneren
Fransiska Clausen voksede op i Aabenraa, men søgte væk fra Danmark og tog først til Tyskland, senere Frankrig. Her blev hun, ligesom den danske kunstner Rita Kerrn-Larsen, del af den franske kunstner Fernand Légers kunstnerskole L’Académie Moderne i Paris. Hun blev stærkt påvirket af hans maskinæstetiske, abstrakte formsprog. Hun blev sidenhen del af gruppen Cercle et Carrée. Kunstnerne her var optaget af konstruktivisme og geometriske grundformer, der kan ses som en modpol til surrealismens ofte mere organiske formsprog.
Inspirationsord
- Collage
- Gouache
- Maskinæstetik
- Avantgarde
- Modernisme
- Hverdagens skønhed
- Konstruktivisme
- Dynamik

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.