© Rita Kernn-Larsen / VISDA
Hvad skuffen gemte
Rita Kernn-Larsens skuffe er væltet, og ud falder en ophobning af genstande af forskellige værdi; sammenkrøllet papir, en perlekæde, en tegning af to mennesker. Ser vi skuffen oppefra eller på højkant? Det perspektiviske rum er fravalgt til fordel for et fladt, collageagtigt rum, hvor genstandene overlapper hinanden.
Klip, klip, klip
En saks svæver i luften og klipper af sig selv det blågrønne bånd, uden at blive ført af en hånd. Saksen peger tilbage på collagens tilblivelsesproces og underbygger den fragmenterede komposition. Sakse, sammen med knive, er et tilbagevende motiv i surrealismen med mange tolkningsmuligheder. Sakse og knive kan være våben, der gennemborer menneskekroppe og måske især kvindekroppe. Saksen bliver et billede på noget, der klipper og former vores underbevidste og sætte tingene sammen på nye måder, som barberkniven der gennemskærer et øje i filmen Den andalusiske hund af Buñuel.
Kunstneren
Rita Kernn-Larsen var en dansk kunstner, der som mange andre tog til Paris i slutningen af 1920’erne. Her var hun tilknyttet kunstneren Fernand Légers skole L’Académie Moderne indtil 1933, hvor hun vendte hjem. Hun blev tilknyttet tidsskriftet Linien og blev dermed del af den surrealistiske bevægelse i Danmark. Hun bevægede sig dog på tværs af landegrænser, boede på skift i Frankrig, Danmark og England og udstillede flittigt i sin egen levetid bl.a. i Sverige og USA. Hendes værker bevæger sig mellem det organiske, f.eks. i en serie af surrealistiske kvindefigurer, og det mere kubistiske og retlinede som i værket her.
Inspirationsord
- Det legende
- Collage
- Kubisme
- Hemmeligheder
- Symboler
- Det ubevidste

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.