Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

En begravelse(1891)

Maleri af Anna Ancher (1859-1935)

En begravelse
Værktype

Maleri

Teknik

Olie på lærred

Datering

1891

Dimensioner

1035 x 1245 mm (Netto)

Afsked

En gruppe mennesker er samlet til den sidste afsked. En mand står med ryggen mod os og hører måske til den afdødes nærmeste familie. Præsten ses med foldede hænder ved kisten. Resten af de sørgende er samlet til højre som en stor fælles krop af blålige nuancer. Begravelsesscenen virker rolig og stille. Ingen af de afbildede mennesker ser på os. De ser ud i luften, væk og måske ind i dem selv. På den rosa bagvæg hænger to kranse af grønne grene som to store øjne. 

Lys og farver

Lyset falder ind gennem vinduet og giver liv til de rosa, blålige og grønne farver, som er påført med tydelige penselstrøg. Anna Anchers store styrke ligger netop i hendes arbejde med farverne og fornemmelse for det vibrerende lys. Hun er derfor blevet kaldt impressionist efter den franske kunstretning, der var optaget af at fange indtryk af verden ind på lærredet.  

Den lokale forankring

Anna Ancher var som en af de eneste i kunstnerkolonien i Skagen født og opvokset på stedet. Hun havde en dyb lokal forankring langt væk fra det moderne storbyliv, som de franske impressionister ellers var optaget af. Begravelsen, som vi ser her, er for en lokal kvinde, Stine Bollerhus, som Anna Ancher malede flere gange. Men hun rejste også ud, bl.a. til Paris i 1885, og holdt sig opdateret om kunst ude i den store verden.

Inspirationsord

  • Lys
  • Farver
  • Fællesskaber
  • Lokalmiljø
  • Kunstnerkolonier
  • Afsked
  • Død
  • Liv
  • Psykologisk rum