
Forskellige briller
Forskellige briller
Formål
At åbne for forskellige fortolkninger af værket.
At gøre opmærksom på, hvordan vi alle ser verden gennem vores eget blik, og hvad blikket betyder for vores forståelse.
At styrke elevernes analytiske kompetencer.
Sådan gør I
Eleverne deles op i grupper.
Hver gruppe får tildelt et par "briller" eller en særlig rolle, de skal indtage: Fx Biolog, psykolog, teolog, koreograf, meteorolog, arkitekt osv.
Hver gruppe skal undersøge værket med deres særlige blik/perspektiv. Hvordan vil en biolog eller en arkitekt gå til et værk, og hvad lægger de særligt mærke til?
Opsamling
Hver gruppe præsenterer deres læsning af værket.
Perspektivering: Hvordan er vores fortolkning/forståelse af billeder afhængig af, hvordan vi ser, og hvad vi kigger efter?
- Et kunstværk
Forslag til kunstværker
Se alle kunstværkerØvelsen kan anvendes alene eller i dit undervisningsforløb med ét eller flere kunstværker. Her kan du finde de kunstværker vi anbefaler til øvelsen.

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.