Brainstorm med bold
Indskoling, Mellemtrin
15 minutter
I skal bruge
- Et kunstværk eller et begreb
- Bold, rispose eller lignende
Formål
At kickstarte et emne eller en værksamtale og sætte retningen for undervisningsforløbet og gode diskussioner.
At etablere et fælles rum for diskussion af emnet/værket.
At alle elever kan komme til orde, og der hverken er rigtige eller forkerte svar.
At alle bliver lyttet til.
At tale om indtryk på en alternativ måde.
Sådan gør I
Lad eleverne sætte sig i en rundkreds og start med at klargøre præmisserne for øvelsen: Nu stiller jeg et spørgsmål, fx ”Hvad er kærlighed?”. Den jeg kaster bolden til skal svare med ét ord og bagefter kaste bolden videre til en ny, osv. Alle skal have bolden min. én gang.
Afhængigt af tid kan man efter en omgang stoppe op og vende det hele lidt på hovedet. Hvis alle elever fx har talt om kærlighed som godt og dejligt, kan man selv nuancere forståelsen ved at tilføje ”ulykkelig kærlighed/hjertesorg/skilsmisse” etc.
Opsamling
I opsamlingen er det vigtigt at inddrage de ord og pointer, eleverne fandt frem til under øvelsen, fx ”at kærlighed er både ulækkert og dejligt”. Brug elevernes besvarelser som udgangspunkt for en videre diskussion.
Kunstværker
Øvelsen kan anvendes alene eller i dit undervisningsforløb med ét eller flere kunstværker.