Det borgerlige hjem
Vi befinder os her hos familie Raffenberg. Med højt til loftet, kunst på væggene og et klaver i baggrunden skabes en fortælling om et dannet hjem med stærke kulturelle interesser. Selvom vi kun ser et lille hjørne af et rum, formår Wilhelm Bendz at give os et stort rumligt indtryk takker være skyggefaldet på væggene. Han arbejder med tekstilernes stoflighed på en måde, så man virkelig fornemmer kjolernes silkeagtige overflade og blondestoffets lethed mellem fingrene. Dagligstuen var centrum for det borgerlige familieliv. Man trak sig fra den store verden og fandt tryghed i det intime og nære.
Relationen
Den unge Michael Raffenberg og hans forlovede, Marie, sidder tæt sammen på den lille bænk. Blikkene er rettet mod et indrammet maleri, som Michael viser frem og peger på. Ved siden af bænken står en ældre kvinde. Det er Michaels mor, der kigger med over skulderen med et uudgrundeligt blik. Hvad tænker hun om sin kommende svigerdatter?
Hvad kigger de på?
Det mest interessante ved billedet er, at vi som beskuere ikke kan se forsiden af det maleri, opmærksomheden retter sig mod. Maries ansigtsudtryk og kropssprog er svære at afkode. Hun stirrer nærmest paralyseret gennem maleriet. Samtidig er hun underligt klemt i kompositionen mellem det indrammede billede, sin forlovedes arme og svigermorens figur. Hvor svæver Maries tanker hen? Hvem eller hvad bliver vist frem, og hvor efterlader det hende?
Inspirationsord
- Ægteskab
- Klasse
- Borgerskab
- Samfundsnormer
- Kønsroller
- Fremtid
- Forventninger
- Overgang
Forløb
Kunstværket er anvendt i følgende undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.

Dansk Guldalder
Formålet med forløbet er at lade eleverne undersøge kunsten fra den danske guldalder gennem forskellige materialer og digitale værktøjer, for herigennem at perspektivere historien til deres egen samtid.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Kunstværker fra den danske guldalder
- At give stemme til et kunstværk
- Forskellige familiekonstellationer
- Reels med udgangspunkt i et kunstværk

Dansk Guldalder
Formålet med forløbet er at lade eleverne undersøge kunsten fra den danske guldalder gennem forskellige materialer og digitale værktøjer, for herigennem at perspektivere historien til deres egen samtid.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Automatdigt
- Postkort fra den danske guldalder
- Lydlandskaber
- Billedmanipulation og iscenesættelse
- Reels med udgangspunkt i et kunstværk

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.