Tegn på værket
Mellemtrin, Udskoling
10 minutter
I skal bruge
- Et kunstværk printet på papir
- Farveblyanter
Formål
At lade eleverne digte videre på et værk.
At lade eleverne koble deres egen hverdag til værket.
At skærpe elevernes blik for betydningen af de enkelte detaljer i et værk, og hvordan de kan ændre betydninger.
Sådan gør I
Eleverne får hver en kopi af det værk, de sidder foran og en farveblyant.
Lad dem vælge én farve. Hvis der er god tid til øvelsen, kan de bruge flere farver.
De skal nu tilføje elementer, som de synes mangler i værket. Det kan være personer, ting, symboler eller andet.
Du kan evt. give dem et benspænd, fx:
Tilføj symboler som understreger fortællingen i værket
Tilføj attributter til den skildrede person som fortæller noget om ham
Hvad mangler der i værket - set ud fra en nutidig optik?”
Husk at sige at det er en hurtig skitse, og at de kun får kort tid til det.
Giv eleverne ca. 3-5 minutter.
Opsamling
Læg tegningerne ved siden af hinanden. Lad eleverne gå rundt og se på hinandens tegninger.
Hvordan syntes de, det var at tilføje noget til værket?
Hvad har de tegnet og hvorfor?
Kunstværker
Øvelsen kan anvendes alene eller i dit undervisningsforløb med ét eller flere kunstværker.