Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup(1847)
Maleri af Johan Thomas Lundbye (1818-1848)
Idyl
En lille grusvej inviterer os ind i en landlig scene. To svaler flyver rundt, en ko står og græsser, mens halen langsomt svinger frem og tilbage, og man kan næsten fornemme vinden i træets blade. Vi kan se den gyldne mark klar til høst, og røgen fra skorstenen vidner om liv på det lille landsted. Solen sender gyldne stråler over himlen, og alt synes at gå sin stille og harmoniske gang.
På Landet
Lundbye og hans kunstnerkolleger ville male romantiske landskaber og søgte derfor ud af byen. Man skulle tro, at den romantiske natur skulle være uberørt. Men i stedet opsøgte Lundbye bl.a. det kultiverede landbrugsland for her at finde den danske ånd. ”Hvad jeg som Maler har sat som mit Livsmaal er: at male det kjære Danmark, med al den Simpelhed og Beskedenhed, som er saa characteristisk for det.”
Den nationale selvforståelse
I samtiden mente man, at den danske nationalkarakter var formet af landskabets natur. Landskabsmaleriet var derfor en vigtig del af at opbygge en national selvforståelse, og tidens unge kunstnere skulle udtrykke en større ideologisk sag. De så intet i vejen for at ’sample’ forskellige dele af den danske natur og sammensætte dem på ny for at opnå det mest ideelle landskab.
Inspirationsord
- Idyl
- Dansk Guldalder
- Natur
- National selvforståelse
- Filter
- Iscenesættelse
Forløb
Kunstværket er anvendt i følgende undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.

Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
- At skærpe deres blik for deres egen by
- At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
- At reflektere over, hvad kunst er, og hvor man kan møde kunst
- At skabe eller ændre på en stemning et specifikt sted i byen
- At skabe et kunstværk i fællesskab til deres by

Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
- At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
- At skærpe deres egen oplevelse af kunst.
- At aktivere fantasi og forestillingsevne.
- At samskabe og inspirere hinanden.

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.