Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst
Familie-konstellationer

Familie-konstellationer

Udskoling

1 lektion

Er du storesøsteren, der er struktureret og tager lederskab, eller er du den kreative og grænseoverskridende lillebror. Er der noget om rollerne, når vi er sammen med familien, eller er vi bare os selv?

I denne opgave skal eleverne identificere forskellige familiekonstellationer. Eleverne undersøger, hvilke parametre vi oftest identificerer hinanden ud fra – udseende, beklædning, kropssprog, genstande, omgivelser etc. Det kan påvirke den måde, vi afkoder hinanden eller iscenesætter os selv på, både som individer og i fællesskaber som familier.

Familieidentiteter

30 minutter

  • Eleverne går sammen i grupper på 4-5.
  • Hver gruppe får uddelt et billede eller et kunstværk med en familie (se bilag).
  • Gruppen vælger mindst 2 personer i billedet ud, som de vil kigge nærmere på.
  • Bed eleverne beskrive deres udseende, påklædning, kropsprog, hvilken kontekst de befinder sig i osv.
  • Dernæst skal eleverne kigge nærmere på familien som en helhed:

Arbejdsspørgsmål

  1. Hvordan kan man se, at de er i familie med hinanden?
  2. Hvilken fælles identitet har de - i elevernes øjne?
  3. Hvilke relationer er der imellem dem?
  4. Hvad kan eleverne sige om familien?
  5. Hvordan bor de? Hvad hedder de? Hvor gamle er de?
  6. Hvad laver de til daglig?
  7. Hvad er personens interesser? Osv.

I skal bruge

  1. Billeder af forskellige familie konstellationer

Sammenlign familierne

15 minutter

  • Grupperne skal på tur mellem hinanden.
  • Bed eleverne tale om, hvad ”deres familier” har til fælles, og hvordan de adskiller sig. Det kan for eksempel være i måden familierne er sammensat på, forskellige roller i familien, relationerne de har til hinanden, og hvilke værdier der binder dem sammen som familie.
  • Er gruppen enige i deres udsagn?
  • Bed eleverne om afslutningsvis at formulere et råd, som deres uddelte familier ville give til hinanden, hvis de mødte hinanden
  • Grupperne skal mindst mødes med én anden gruppe. Hvis der er mere tid, kan de mødes med flere.

I skal bruge

  1. Billeder af forskellige familiekonstellationer
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret Forløb