Og hvor har du så hjemme? Det korte forløb
Mellemtrin
3 lektioner og 30 minutter
Formålet med dette forløb er at undersøge hjemmets regler, stemninger og dufte og at skabe drømmehuse.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige regler i forskellige hjem
- At skabe en duft af deres eget hjem
- At skabe deres egne drømmehuse
Hjemme hos os...
Mellemtrin
1 lektion
Er din sofa sådan én man må hoppe i? Må man gerne spise foran fjersynet hjemme hos dig?
I denne opgave skal eleverne skitsere en plantegning af deres hjem, samt tale om de forskellige regler der er hjemme hos dem. Klassen får et indblik i, hvor ens eller forskellige et hjem og dets leveregler kan være.
Plantegning
15 minutter
- Eleverne skal lave en plantegning af deres hjem.
- Vis dem et eksempel på en plantegning som inspiration og forklar, at en arkitekt fx arbejder med plantegninger.
- Gør eleverne opmærksomme på, at det blot er en skitse, og at I ikke arbejder i rigtige målestoksforhold eller særligt detaljeret.
- De skal starte med at lave en plantegning af deres hjem.
- Dernæst kan de navngive de forskellige rum, fx kontor, køkken, badeværelse, kælder m.m. Lad eleverne indikere, hvordan møblerne er placeret i rummet osv.
I skal bruge
- Papir
- Blyant
Bilag
Regler
30 minutter
- Præsenter arbejdsarket "Hjemme hos os må jeg (ikke)…" (se bilag)
- Eleverne går sammen i mindre grupper. De skal nu tage udgangspunkt i de forskellige sætninger og tale om reglerne i deres hjem. Hvor og hvornår må de gøre hvad?
- Vær opmærksomme på, at der også er en mulighed for selv at tilføje nye "regler".
- Eleverne skal derefter koble de forskellige regler til rummene på plantegningen.
Forslag til opsamling
- Hvilke regler går igen for dine elever?
- Er der nogle regler, som stikker ud?
- Er der regler, som ændrer sig over tid, fx noget man må gøre i weekenden og ikke i hverdagen? Noget man må i år - men ikke sidste år?
- Hvilke regler har eleverne selv tilføjet?
I skal bruge
- Arbejdsark "Hjemme hos os må jeg (ikke)..."
- Blyant
Biosfære
Skulptur af Tomas Saraceno
© Tomas Saraceno / VISDA
Skulptur
Plast og reb
2009
3000 x mm (Netto)
Værket får mig (ikke) til at tænke på
Formål
At lade eleverne fordybe sig i ét værk gennem umiddelbar oplevelse.
At skærpe elevernes evne til at være værknære og dermed lægge mærke til flere detaljer og ting, som de ellers ikke ville lægge mærke til
At tydeliggøre, at et enkelt kunstværk kan opfattes på forskellig vis og sætte gang i mange forskellige associationer. Øvelsen understøtter dermed flerstemmighed. Øvelsen kobler det individuelle og det kollektive udsagn.
Sådan gør I
Lad eleverne kigge på værket. Del eleverne op i tremandsgrupper. Hver person i gruppen får en sætning, som de skal fuldføre ved at tilføje et ord eller en sætning:
- Værket får mig til at tænke på……
- Værket får mig også til at tænke på…….
- Værket får mig ikke til at tænke på…….
De skal ikke se hinandens sætninger. Når de har skrevet min. 5 sætninger, skal de opføre en lille fælles performance foran værket. De læser på skift en sætning op i ovenstående rækkefølge. Bed dem læse med høj og tydelig stemme. Deres ord nedskrives på et tomt papirark, så de kan bruges i en fælles opsamling. Resten af klassen opfordres til at betragte værket under oplæsningen, og se om de får øje på nye ting.
Opsamling
Tal med eleverne om, hvorfor de har skrevet, som de har gjort? Tydeliggør ligheder og forskelle. Marker kontrasterne.
Tal også med eleverne om, hvordan det var at skrive om, hvad værket ikke fik dem til at tænke på?
Tal med eleverne om, hvorvidt og hvordan de fik øje på nye ting i værket gennem oplæsningerne. Er der noget, resten af klassen synes mangler?
Tegn dit drømmehus
Mellemtrin
1 lektion
Hvordan ville dit drømmehus se ud, hvis alt var muligt?
I denne opgave skal eleverne bruge deres fantasi og tegne deres drømmehus. Skal huset kun dække de basale behov, som et sted hvor man spiser, sover, går på toilettet etc.? Hvordan kan disse rum se ud, hvis man skulle gøre det ekstra rart eller sjovt? Hvad hvis man kunne tilføje flere rum, som man måske ikke har hjemme hos én selv; fx en biograf, et bibliotek, en slikbutik – hvad ville man så vælge?
Tegn dit drømmehus
1 lektion
- Lad eleverne gå sammen to og to og brainstorme over ting, de synes kunne være fedt at have i et hjem. Vis eksempler (se bilag) og fortæl eleverne, at det kun er fantasien, der sætter grænser.
- Ønsker de et hjem med et kæmpe bibliotek som Belle fra "Skønheden og Udyret"? Et enormt akvarium med koraller og farverige fisk som fylder hele kælderen? Et skur med værktøj til at bygge sæbekassebiler? En hel have lavet af en stor trampolin? osv.
- Lad eleverne tegne på A3 papir, så der er god plads.
- Vend evt. løbende tilbage til denne opgave, når der er tid hist og her i forløbet. Lad gerne eleverne farvelægge.
I skal bruge
- A3 papir
- Blyanter
- Farver
Duften af mit hjem
Mellemtrin
1 lektion og 15 minutter
Kender du det, at et gammelt minde pludselig dukker op i hjernen, når din næse møder en bestemt duft?
Selv den svageste duft kan sætte gang i din indre film og få de skarpeste billeder frem fra barndommen, ferien eller det sted, du altid går forbi på vej til skolen.
I denne opgave dykker vi ned i duftene fra vores hjem. Hvilke dufte forbinder vi med vores hjem, og hvilke duftkombinationer giver os følelsen af at høre hjemme? Er det din mors parfume? Din bedstefars cigar? Duften af din yndlingsret? Eller måske lugten af jeres gulvtæppe i stuen?
Eleverne skal lave et "hjemmelaboratorie", hvor de indkapsler forskellige dufte fra deres hjem som en slags parfume.
Parfumebrygning
1 lektion
- Eleverne skal hjem og reflektere over, hvilke dufte de og deres familier forbinder med deres hjem.
- De skal registrere de forskellige dufte (gå rundt i alle rum og notere stikord på et stykke papir over de dufte, de registrerer).
- De skal nu udvælge 5 dufte, som de forbinder allermest med deres hjem, eller dufte der giver dem den største følelse af hjem.
- Eleverne skal indsamle 5 dufte og medbringe dem til næste lektion + et syltetøjsglas.
- Se introduktionsvideoen ’Duften af mit hjem’ som inspiration. https://vimeo.com/957635465
I skal bruge
- Madolie
- Syltetøjsglas
- Vand
- Pipette
- Madfarver
- Diverse "dufte"
Bilag
Udsigt fra kunstnerens vindue
Martinus Rørbye
En solbeskinnet vindueskarm
Hvad fortæller en vindueskarm i varmt sollys om en ung maler i 1820’erne? Der er planter i lerpotter, en bog er slået op, og en fod af gips står på tæer. I det åbne vindue hænger et fuglebur, så den lille fugl kan få lidt frisk luft uden at flyve væk. Gardinet har fine frynser, der spejler sig i det ovale spejl i vinduesrammen.
Udsigt mod verden
Vinduet åbner udsigten til Københavns havn. Her ligger store sejlskibe for anker. Deres slanke master er fint aftegnet mod den disede himmel. Alt det, der er udenfor, er malet i blege gråtoner, som står i kontrast til de varme, sanselige farver inden for vinduesrammen. Er det malerens drømmende blik på verden? En kontrasterende følelse mellem udlængsel og hjemstavnsfølelse?
Martinus Rørbye
Rørbye er en af de kunstnere, man forbinder med den danske guldalder. Ligesom tidens andre kunstnere rejste han ud i verden for at lære af kunsthistorien og blive dygtigere til at male. Men han rejste længere væk end de fleste, helt til Grækenland og Tyrkiet. Her skildrede han kulturer og levemåder, som var stort set ukendte i Danmark dengang.
Inspirationsord
- Udsigt
- Ophobning
- Spejlinger
- Overgang
- Hjem
- Udlængsel
- Den store verden
- Guldalder
Association
15 minutter
Som forberedelse kan du som lærer lave forskellige "duftkrukker". Hvis der er mangel på tid, kan du som lektie på forhånd bede eleverne om at medbringe en duft hver. Noget de ganske nemt kan finde i deres hjem, baghave, altankasse eller på vej til skolen.
Sørg dog for at uddelegere duftene, så alle ikke medbringer det samme. Fordel fx eleverne i grupper, hvor de hver især skal finde en sød duft, en syrlig, en fersk, en frisk, en metallisk etc. En duftkrukke kan fx bestå af et gammelt syltetøjsglas foret med vat, med forskellige elementer som afgiver en duft (se forslag under bilag).
Klassen har nu en samling af mindst 15 forskellige dufte. Gør det tydeligt for eleverne, at opgaven ikke går ud på at gætte, hvad der ligger i duftkrukken, men at det handler om, hvad duften får dem til at tænke på.
I skal bruge
- Duftkrukker med diverse dufte fra et hjem
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.