Duften af mit hjem
Mellemtrin
1 lektion og 15 minutter
Kender du det, at et gammelt minde pludselig dukker op i hjernen, når din næse møder en bestemt duft?
Selv den svageste duft kan sætte gang i din indre film og få de skarpeste billeder frem fra barndommen, ferien eller det sted, du altid går forbi på vej til skolen.
I denne opgave dykker vi ned i duftene fra vores hjem. Hvilke dufte forbinder vi med vores hjem, og hvilke duftkombinationer giver os følelsen af at høre hjemme? Er det din mors parfume? Din bedstefars cigar? Duften af din yndlingsret? Eller måske lugten af jeres gulvtæppe i stuen?
Eleverne skal lave et "hjemmelaboratorie", hvor de indkapsler forskellige dufte fra deres hjem som en slags parfume.
Parfumebrygning
1 lektion
- Eleverne skal hjem og reflektere over, hvilke dufte de og deres familier forbinder med deres hjem.
- De skal registrere de forskellige dufte (gå rundt i alle rum og notere stikord på et stykke papir over de dufte, de registrerer).
- De skal nu udvælge 5 dufte, som de forbinder allermest med deres hjem, eller dufte der giver dem den største følelse af hjem.
- Eleverne skal indsamle 5 dufte og medbringe dem til næste lektion + et syltetøjsglas.
- Se introduktionsvideoen ’Duften af mit hjem’ som inspiration. https://vimeo.com/957635465
I skal bruge
- Madolie
- Syltetøjsglas
- Vand
- Pipette
- Madfarver
- Diverse "dufte"
Bilag
Det indre af et bondehus
Govert Dircksz. Camphuysen
Et hjem uden vinduer
En stor del af rummet ligger i mørke, men en varm lysstråle skinner dog ind gennem døren. Der er ingen vinduer i dette hjem. En mand står ved døren – måske er han på vej ud og lukker døren efter sig om lidt? Den eneste anden lyskilde i rummet er et lille bål bagerst til venstre i billedet.
Hulter til bulter
Væggene ser slidte ud med huller og krakeleringer. I rummet er der få genstande; en væltet stol i baggrunden, en lille reol med et lerfad, som er slået i stykker, et hvidt sammenfoldet klæde, en balje og flere lerskåle på gulvet. På skamlen ligger der en død fugl, måske en gås? Tingene ligger hulter til bulter, og skildringen af rummet igangsætter tanker om det levede liv i dette bondehus.
At leve side om side
En kvinde sidder med sin baby i en flettet krybbe. Krybben ser lun og behagelig ud med pude og tæppe. I nederste højre hjørne ses to køer med bagdelen ud med os. Ved første øjekast forsvinder de lidt i mørket. Mennesker og dyr bor side om side, både på godt og ondt? Kunstneren Camphuysen interesserede sig særligt for at skildre bondelivet dengang i 1600-tallets Holland.
Inspirationsord
- Small Living
- ”Bonderøven”
- Hverdagsliv/Arbejdsliv
- Privatliv
- Fattigdom
- Privilegier
- Indeklima
Udsigt fra kunstnerens vindue
Martinus Rørbye
En solbeskinnet vindueskarm
Hvad fortæller en vindueskarm i varmt sollys om en ung maler i 1820’erne? Der er planter i lerpotter, en bog er slået op, og en fod af gips står på tæer. I det åbne vindue hænger et fuglebur, så den lille fugl kan få lidt frisk luft uden at flyve væk. Gardinet har fine frynser, der spejler sig i det ovale spejl i vinduesrammen.
Udsigt mod verden
Vinduet åbner udsigten til Københavns havn. Her ligger store sejlskibe for anker. Deres slanke master er fint aftegnet mod den disede himmel. Alt det, der er udenfor, er malet i blege gråtoner, som står i kontrast til de varme, sanselige farver inden for vinduesrammen. Er det malerens drømmende blik på verden? En kontrasterende følelse mellem udlængsel og hjemstavnsfølelse?
Martinus Rørbye
Rørbye er en af de kunstnere, man forbinder med den danske guldalder. Ligesom tidens andre kunstnere rejste han ud i verden for at lære af kunsthistorien og blive dygtigere til at male. Men han rejste længere væk end de fleste, helt til Grækenland og Tyrkiet. Her skildrede han kulturer og levemåder, som var stort set ukendte i Danmark dengang.
Inspirationsord
- Udsigt
- Ophobning
- Spejlinger
- Overgang
- Hjem
- Udlængsel
- Den store verden
- Guldalder
Association
15 minutter
Som forberedelse kan du som lærer lave forskellige "duftkrukker". Hvis der er mangel på tid, kan du som lektie på forhånd bede eleverne om at medbringe en duft hver. Noget de ganske nemt kan finde i deres hjem, baghave, altankasse eller på vej til skolen.
Sørg dog for at uddelegere duftene, så alle ikke medbringer det samme. Fordel fx eleverne i grupper, hvor de hver især skal finde en sød duft, en syrlig, en fersk, en frisk, en metallisk etc. En duftkrukke kan fx bestå af et gammelt syltetøjsglas foret med vat, med forskellige elementer som afgiver en duft (se forslag under bilag).
Klassen har nu en samling af mindst 15 forskellige dufte. Gør det tydeligt for eleverne, at opgaven ikke går ud på at gætte, hvad der ligger i duftkrukken, men at det handler om, hvad duften får dem til at tænke på.
I skal bruge
- Duftkrukker med diverse dufte fra et hjem
På denne side
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.