
Hvor på kroppen sidder kunstværket
Formål
At få en kropslig fornemmelse af kunstværket og indkredse hvilke sanser kunstværket sætter i spil. Værket kobles til elevernes egne sanseerfaringer og skaber relevans.
At sætte ord på en kropslig og følelsesmæssig oplevelse, og skabe rum for de forskelligartede oplevelser kunstværket kan sætte i gang.
At tale om kunstværkets virkemidler: Er det fx den grønne farve, der påvirker eleverne eller en detalje i motivet?
Sådan gør I
Hver elev får udleveret et "Hvor på kroppen sidder kunstværket"-arbejdsark.
Bed eleverne om at mærke godt efter, hvor på kroppen de synes, de bedst kan mærke kunstværket. Giv evt. selv et eksempel: Er det hjertet, fordi du bliver berørt? Hænderne, fordi du får lyst til at røre ved værket? Hovedet, fordi du får en masse tanker? etc.
Eleverne skal sætte et kryds eller en cirkel på tegningen af menneskekroppen dér, hvor de kan mærke kunstværket. Det kan fx være i hovedet, i hjertet, i fingrene, i tæerne, i maven, på huden, på ryggen osv.
Opsamling
Hvorfor har de valgt netop den del af kroppen? Få dem til at forklare deres valg. Stikord: lugte/smage, se/høre, farver, varmt/koldt, hurtigt/langsomt etc. Er det fx fordi de synes, det lugter godt? Eller dårligt? At det er blødt at gå på? At det kilder? At de bliver glade eller kede af det?
Til slut kan man spørge, hvad de får lyst til at lave i eller med kunstværket?
En såret dansk kriger

Elisabeth Jerichau Baumann
Omsorg
En såret mand med et trist blik ligger i en blød og tryg seng, langt fra krigen. Han er soldat, og uniformen hænger ved siden af vinduet. En ung kvinde læser for ham. Er hun hans hustru, søster eller en sygeplejerske med omsorgen som sit virke? Deres hænder mødes, og maleriet er præget af stor ømhed, styrke, men også skrøbelighed. Lethed og tyngde. Solen rammer vinduet, og små grene kaster skygger på gardinet. Det gennemsigtige glas og rosen, der snart visner.
Krig
Soldaten er hjemme fra krigen. Den 2. slesvigske krig i 1864, hvor Danmark led et stort nederlag til Østrig og Preussen. Maleren skildrer ikke den tapre landsoldat med bøgegrenen hævet højt og sejrrigt, men en skrøbelig, såret kriger. Mange af tidens kunstnere dyrkede det patriotiske og styrkelsen af national identitet.
Et andet blik
Elisabeth Jerichau Baumann, en af de få kvindelige kunstnere, der fik en reel karriere i 1800-tallet. Men hun havde svært ved at slå igennem i Danmark. Mange mente, at hendes kunst var for sødladen, for fremmed. Hun var tysk-polsk, og en kritiker sagde, at hendes malerier virkede uægte. Men med et nutidigt blik kan nærværet og omsorgen måske virke mere ægte end mange af guldalderens ellers idealiserede motiver?
Inspirationsord
- Krig
- Skrøbelighed
- Omsorg
- Blik
- Køn
- Relationer
- National identitet
- Guldalder
En såret dansk kriger

Elisabeth Jerichau Baumann
Omsorg
En såret mand med et trist blik ligger i en blød og tryg seng, langt fra krigen. Han er soldat, og uniformen hænger ved siden af vinduet. En ung kvinde læser for ham. Er hun hans hustru, søster eller en sygeplejerske med omsorgen som sit virke? Deres hænder mødes, og maleriet er præget af stor ømhed, styrke, men også skrøbelighed. Lethed og tyngde. Solen rammer vinduet, og små grene kaster skygger på gardinet. Det gennemsigtige glas og rosen, der snart visner.
Krig
Soldaten er hjemme fra krigen. Den 2. slesvigske krig i 1864, hvor Danmark led et stort nederlag til Østrig og Preussen. Maleren skildrer ikke den tapre landsoldat med bøgegrenen hævet højt og sejrrigt, men en skrøbelig, såret kriger. Mange af tidens kunstnere dyrkede det patriotiske og styrkelsen af national identitet.
Et andet blik
Elisabeth Jerichau Baumann, en af de få kvindelige kunstnere, der fik en reel karriere i 1800-tallet. Men hun havde svært ved at slå igennem i Danmark. Mange mente, at hendes kunst var for sødladen, for fremmed. Hun var tysk-polsk, og en kritiker sagde, at hendes malerier virkede uægte. Men med et nutidigt blik kan nærværet og omsorgen måske virke mere ægte end mange af guldalderens ellers idealiserede motiver?
Inspirationsord
- Krig
- Skrøbelighed
- Omsorg
- Blik
- Køn
- Relationer
- National identitet
- Guldalder
Analtab II (Anal Loss II)

Nanna Starck
En krop
En nøgen person sidder på hug og kigger frontalt ud på beskueren med tunge øjnelåg. Ansigtet ser træt ud, ligesom kroppen med den krumme ryg, den hængende skulder og slappe hånd. Proportionerne er forvrængede, og kroppen ses både fra siden og bagfra på samme tid. Ud af figurens bagdel kommer et blåt ansigt, der rækker tunge. Fingre stikker ud langs ansigtet, som om de er ved at krænge åbningen større.
Tabu
Den ene synlige fod er iført en grøn træsko i plastik. Ud af skoens huller kommer en udefinerbar, orange masse, hvorfra der stikker cigaretskodder ud. Hverdagsgenstandene optræder sammen med den groteske krop og skaber et absurd scenarie, som både er humoristisk og afskyvækkende. Kunstneren viser det grimme og tabubelagte ved kroppen ved at udstille kropsåbninger og det uperfekte.
Følelser
Relieffet kendes fra antikken, hvor figurer træder frem på en flad baggrund, ofte for at fortælle om myter, store slag og skæbner. I dette relief bliver kroppen nærmest vendt på vrangen, for at vise hvad der er inden i. Måske er kroppen her et billede på det indre liv, og de følelser der ikke længere kan skjules, men kæmper sig ud? Er fortidens myter her erstattet af det nære og intime? Kroppens udskillelse af fortrængninger og tabuer?
Inspirationsord
- Krop
- Køn
- Seksualitet
- Feminisme
- Følelser
- Identitet
- Materialer
- Samtidskunst
I skal bruge
- Et kunstværk
- Arbejdsark: Hvor på kroppen sidder værket
- Blyanter

Udskoling
3 lektioner og 10 minutter
Relief af Nanna Starck
Kunstværk
Øvelse
10 minutter
Opgave
1 lektion
Tegning af Stense Andrea Lind-Valdan
Kunstværk
Opgave
2 lektioner
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.