
© Nanna Starck / VISDA
En krop
En nøgen person sidder på hug og kigger frontalt ud på beskueren med tunge øjnelåg. Ansigtet ser træt ud, ligesom kroppen med den krumme ryg, den hængende skulder og slappe hånd. Proportionerne er forvrængede, og kroppen ses både fra siden og bagfra på samme tid. Ud af figurens bagdel kommer et blåt ansigt, der rækker tunge. Fingre stikker ud langs ansigtet, som om de er ved at krænge åbningen større.
Tabu
Den ene synlige fod er iført en grøn træsko i plastik. Ud af skoens huller kommer en udefinerbar, orange masse, hvorfra der stikker cigaretskodder ud. Hverdagsgenstandene optræder sammen med den groteske krop og skaber et absurd scenarie, som både er humoristisk og afskyvækkende. Kunstneren viser det grimme og tabubelagte ved kroppen ved at udstille kropsåbninger og det uperfekte.
Følelser
Relieffet kendes fra antikken, hvor figurer træder frem på en flad baggrund, ofte for at fortælle om myter, store slag og skæbner. I dette relief bliver kroppen nærmest vendt på vrangen, for at vise hvad der er inden i. Måske er kroppen her et billede på det indre liv, og de følelser der ikke længere kan skjules, men kæmper sig ud? Er fortidens myter her erstattet af det nære og intime? Kroppens udskillelse af fortrængninger og tabuer?
Inspirationsord
- Krop
- Køn
- Seksualitet
- Feminisme
- Følelser
- Identitet
- Materialer
- Samtidskunst
Forløb
Kunstværket er anvendt i følgende undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.

SOSU: Møde med borgeren
Formålet med dette forløb er at undersøge mødet med nye mennesker og deres livshistorier. Hvad betyder vores minder og vores hjem, og hvilke genstande fortæller noget om et hjem og en person?
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Udveksling af minder
- Hjemmets skjulte situationer og genstande
- Genstandes fortællinger om et menneske og et hjem

Forhold, fællesskaber og forelskelse
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At tale om svære og problematiske følelser
- At gå kropsligt og sanseligt til et kunstværk
- At tegne følelser
- At bruge deres kroppe som pensler

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.