Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for KunstSMK - Statens Museum for Kunst
ØvelserTilbage til kunstværker

Analtab II (Anal Loss II)(2020)

Relief af Nanna Starck (1976-)

Analtab II (Anal Loss II)

© Nanna Starck / VISDA

Værktype

Relief

Teknik

Mixed media på beton

Datering

2020

Dimensioner

(Netto)

En krop

En nøgen person sidder på hug og kigger frontalt ud på beskueren med tunge øjnelåg. Ansigtet ser træt ud, ligesom kroppen med den krumme ryg, den hængende skulder og slappe hånd. Proportionerne er forvrængede, og kroppen ses både fra siden og bagfra på samme tid. Ud af figurens bagdel kommer et blåt ansigt, der rækker tunge. Fingre stikker ud langs ansigtet, som om de er ved at krænge åbningen større.

Tabu

Den ene synlige fod er iført en grøn træsko i plastik. Ud af skoens huller kommer en udefinerbar, orange masse, hvorfra der stikker cigaretskodder ud. Hverdagsgenstandene optræder sammen med den groteske krop og skaber et absurd scenarie, som både er humoristisk og afskyvækkende. Kunstneren viser det grimme og tabubelagte ved kroppen ved at udstille kropsåbninger og det uperfekte.

Følelser

Relieffet kendes fra antikken, hvor figurer træder frem på en flad baggrund, ofte for at fortælle om myter, store slag og skæbner. I dette relief bliver kroppen nærmest vendt på vrangen, for at vise hvad der er inden i. Måske er kroppen her et billede på det indre liv, og de følelser der ikke længere kan skjules, men kæmper sig ud? Er fortidens myter her erstattet af det nære og intime? Kroppens udskillelse af fortrængninger og tabuer?

Inspirationsord

  • Krop
  • Køn
  • Seksualitet
  • Feminisme
  • Følelser
  • Identitet
  • Materialer
  • Samtidskunst
Detaljer
Værktype
Relief
Teknik
Mixed media på beton
Datering
2020
Dimensioner
(Netto)
Download kunstværkÅbn kunstværk i SMK Open
Anbefalede opgaver

Forløb

Kunstværket er anvendt i følgende undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.

Det lange forløb

SOSU: Møde med borgeren

Det lange forløb
KlassetrinUngdomsuddannelse
LængdeIkke oplyst

Formålet med dette forløb er at undersøge mødet med nye mennesker og deres livshistorier. Hvad betyder vores minder og vores hjem, og hvilke genstande fortæller noget om et hjem og en person?

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Udveksling af minder
  • Hjemmets skjulte situationer og genstande
  • Genstandes fortællinger om et menneske og et hjem
Det mellemlange forløb

Forhold, fællesskaber og forelskelse

Det mellemlange forløb
KlassetrinUdskoling
LængdeIkke oplyst

Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • At tale om svære og problematiske følelser
  • At gå kropsligt og sanseligt til et kunstværk
  • At tegne følelser
  • At bruge deres kroppe som pensler
Det mellemlange forløb

Surrealisme

Det mellemlange forløb
KlassetrinUdskoling
LængdeIkke oplyst

Formålet med forløbet er at lade eleverne udforske de historiske og samfundsmæssige forhold, der dannede baggrund for surrealisternes opgør med rationalismen og de etablerede kunstformer. Eleverne skal arbejde med manifestet som et kunstnerisk og ideologisk udtryk og undersøge kunst, der kan vække debat og forargelse – men måske også være med til at forandre verden.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • At undersøge historiske og nutidige manifester.
  • At forstå hvordan idéer og ideologier formidles og organiseres gennem tekst.
  • At træne samarbejde, argumentation og skriftlig formidling.
  • At undersøge kunsten som katalysator for forandring og debat.


Byg dit eget forløb
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret konto