Brainstorm med bold
Formål
At kickstarte et emne eller en værksamtale og sætte retningen for undervisningsforløbet og gode diskussioner.
At etablere et fælles rum for diskussion af emnet/værket.
At alle elever kan komme til orde, og der hverken er rigtige eller forkerte svar.
At alle bliver lyttet til.
At tale om indtryk på en alternativ måde.
Sådan gør I
Lad eleverne sætte sig i en rundkreds og start med at klargøre præmisserne for øvelsen: Nu stiller jeg et spørgsmål, fx ”Hvad er kærlighed?”. Den jeg kaster bolden til skal svare med ét ord og bagefter kaste bolden videre til en ny, osv. Alle skal have bolden min. én gang.
Afhængigt af tid kan man efter en omgang stoppe op og vende det hele lidt på hovedet. Hvis alle elever fx har talt om kærlighed som godt og dejligt, kan man selv nuancere forståelsen ved at tilføje ”ulykkelig kærlighed/hjertesorg/skilsmisse” etc.
Opsamling
I opsamlingen er det vigtigt at inddrage de ord og pointer, eleverne fandt frem til under øvelsen, fx ”at kærlighed er både ulækkert og dejligt”. Brug elevernes besvarelser som udgangspunkt for en videre diskussion.
I skal bruge
- Et kunstværk eller et begreb
- Bold, rispose eller lignende
Udskoling
6 lektioner og 15 minutter
Maleri af Vilhelm Kyhn
Kunstværk
Maleri af Erik Henningsen
Kunstværk
Opgave
Under 1 lektion
Opgave
1 lektion
Opgave
1 lektion
Opgave
1 lektion
Collage af Kirstine Roepstorff
Kunstværk
Øvelse
15 minutter
Opgave
2 lektioner og 30 minutter
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.