11'eren
Mellemtrin, Udskoling, Ungdomsuddannelse, Voksenuddannelse
10 minutter
I skal bruge
- Et kunstværk
- Papir
- Blyanter
Formål
At eleverne får mulighed for at åbne værket med deres egne ord.
At sætte fokus på, hvordan vi umiddelbart ser på og oplever et kunstværk, og hvor forskelligt denne oplevelse kan være.
At skærpe fokus på detaljer, stemninger, farver osv.
At skabe ordstrømme.
Sådan gør I
Eleverne skal sidde klar foran et værk – enten på smartboard eller printet. Eleverne skal have papir og blyant parat.
Forklar, at øvelsen er en brainstorm, hvor eleverne trænes i at vælge i ordstrømme.
Øvelsens struktur: Eleverne skriver først ét ord, herefter to ord på næste linje, tre på tredje linje, fire på fjerde linje og afslutningsvist ét ord på femte linje, som evt. kan være en gentagelse af det første ord . I alt bliver det til 11 ord.
Forklar at det er en associationsøvelse, så eleverne får kun et par minutter. De skal skrive det første, de kommer i tanke om.
Slut af med at læse 11’eren op for hinanden. Det bliver tydeligt, at brainstormen kan fungere som en digterisk fortolkning af værket.
En 11’er kunne eksempelvis ende med at se sådan her ud:
Brunt
Kiste, trist
Fluer, ensom, alene
Død, hænder, bleg, håbløs
Brunt
Opsamling
Diskuter hvad der opstår, når enkelte ord uden sammenhæng støder tilfældigt sammen og bliver til et digt.
Hvad synes de om resultatet, og hvordan passer deres ordvalg til værket?
Brug øvelsen til at åbne for dialogen og den værknære samtale.
Forklar evt. at mange kunstnere i det 20. århundrede har brugt denne slags brainstormøvelser som led i deres kunstneriske proces, fx surrealisterne og Fluxus-bevægelsen.
Kunstværker
Øvelsen kan anvendes alene eller i dit undervisningsforløb med ét eller flere kunstværker.