Anbefalede Øvelser
© Tomas Saraceno / VISDA
Skulptur
Plast og reb
2009
3000 x mm (Netto)
Utopi eller dystopi?
Forestil dig en verden, hvor vi ikke længere bygger vores huse på jorden, men hæver dem op, udspændt mellem eksisterende bygninger eller træernes kroner som svævende kloder. Forestil dig at udtænke alternative rum for vores sociale omgang med hinanden. Og forestil dig at bygge og bo på tværs af nationale grænser. Saraceno har i værkserien Biosfærer skabt en by af moduler, udspændt og holdt oppe af sorte reb i et sindrigt netværk. Er det en dyster fremtidsvision eller et positivt alternativ? Måske er det Saracenos opfordring til at gentænke vores blik på verden, forhold til naturen, relationer, ansvar, skrækscenarier og fremtidsfantasier.
Økosystemer
Flere af kloderne indeholder plantebaserede økosystemer, bl.a. planten tillandsia, der får næring gennem celler på bladene og ikke gennem rødder i jorden. Saraceno kalder kloderne for ”biosfærer”. Biosfæren er, som der står i fremmedordbogen, ”den del af jorden, hvor liv kan trives: de nederste lag af atmosfæren, vandene, de øverste jordlag.” Kunstneren er blandt andet optaget af skyformationer, sæbeboblers knopskydning og edderkoppespind. I 2009 indtog han et langt, højloftet udstillingsareal på SMK med disse biosfærer. Saraceno kobler sin baggrund som arkitekt og billedkunstner i sine værker.
Inspirationsord
- Idyl
- Dystopi
- Utopi
- Boformer
- Edderkoppespind
- Planteliv
- Klima
- Skyformationer
- Tværfaglighed
Forløb
Kunstværket er anvendt i følgende undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.
Og hvor har du så hjemme? Det korte forløb
Mellemtrin
Ikke oplyst
Formålet med dette forløb er at undersøge hjemmets regler, stemninger og dufte og at skabe drømmehuse. Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
Eventyrlige væsner: Det mellemlange forløb
Indskoling
Ikke oplyst
Formålet med forløbet er at aktivere elevernes fantasi og nysgerrighed, når de med forskellige materialer skal skabe deres egne væsner og herigennem forholde sig til deres egen væren i verden. Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med: