
Noget er anderledes...?
Noget er anderledes...?
I denne opgave skal I udforske grænsen mellem det velkendte og det uhyggelige, det hjemlige og det foruroligende. Gennem fotocollage, kortfilm og mini-installation skal I skabe fortællinger, der får beskueren til at føle, at noget ikke helt stemmer – som om der gemmer sig noget under overfladen. I skal lade jer inspirere af Freuds begreb das Unheimliche og kunstværker, der rummer samme stemning – når noget velkendt pludselig virker fremmed.
Introduktion og inspiration
30 minutter
Introducer begrebet das Unheimliche og vis eksempler fra kunstværker (se forslag nederst).
Hvad betyder das Unheimliche?
Sigmund Freud beskrev i 1919 das Unheimliche som en særlig form for uhygge, der opstår, når noget velkendt bliver mærkeligt. Det er ikke som en gyserfilm – uhyggen ligger i stemningen, i de små twist, der gør, at noget velkendt føles foruroligende, fx et dukkehoved på en tallerken. Et vindue, der vender ind mod et andet rum i stedet for ud. Et tæppe, der buler, som om noget gemmer sig under det. Surrealisterne var optaget af drømme, underbevidsthed og det irrationelle – alt det, der ligger lige under overfladen. Nogle surrealistiske værker har noget Unheimlich over sig, ligesom der findes eksempler på samtidskunstværker, der kan vække en tilsvarende følelse.
Tal i fællesskab om:
- Hvad gør noget “uhyggeligt” uden at være en gyser?
- Hvornår har I oplevet, at noget velkendt pludselig virkede mærkeligt?
- I kan lave jeres egen korte definition af begrebet das Unheimliche – skriv den i jeres notesbog.
Hvad er det ”hjemlige” og ”u-hjemlige” i disse værker?
Del eleverne op i grupper. Gruppen kigger på et af de udvalgte kunstværker (se forslag) og taler sammen om, hvad der føles hjemligt og u-hjemligt ved værkerne. Lad grupperne præsentere deres umiddelbare tanker for hinanden.
- kunstværker
Et barneværelse, et ansigt, et spejl?
2 lektioner
Her får du tre ideer til, hvordan I kan arbejde mellem det hjemlige og u-hjemlige, det velkendte og fremmede, uden at det uhyggelige bliver for tydeligt og tipper over.
1. Det velkendte ansigt – gjort fremmed
- Eleverne tager portrætfotos af sig selv eller hinanden.
- De manipulerer billedet digitalt eller ved at tegne/male ovenpå: flytter øjne, gentager dele af ansigtet, gør det symmetrisk eller fjerner mund/næse.
- Målet er at skabe et billede, der ligner — men alligevel ikke er helt rigtigt.
Samtale
- Hvornår bliver et menneskeligt ansigt “uhyggeligt”? Hvorfor reagerer vi sådan?
- Hvornår holder et ansigt op med at være “menneskeligt”?
- Hvorfor virker symmetri eller gentagelse nogle gange skræmmende?
- Hvilke ændringer skabte mest stemning i jeres billeder?
2. Spejlscenen
- Eleverne laver et filmklip med spejle som motiv, fx:
- En person, der ikke har et spejlbillede.
- Et spejl, hvor der sker noget andet end i virkeligheden.
- To identiske personer (samme elev to gange i billedet).
- De udforsker, hvordan det velkendte (dem selv) bliver fremmed.
- I kan tilføje lydelementer i filmen.
Teknisk tip: Brug noget at filme med og enkel redigering (split-screen, eksponering, refleksioner)
Vi anbefaler at bruge Wevideo på Skoletube
Samtale
- Hvad sker der, når spejlbilledet/refleksionen ikke stemmer med virkeligheden?
- Hvordan påvirker spejle vores opfattelse af “os selv”?
- Hvilke film eller billeder kender I, der bruger spejle på samme måde?
3. Det urolige børneværelse
- Eleverne bygger en mini-installation af et “børneværelse”, men ændrer små detaljer, så stemningen forstyrres, fx:
- Legetøj vendt med ryggen til.
- En stol, der står for tæt på væggen.
- En bamse uden øjne.
- Der arbejdes med lys (fx natlampe) og skygge.
Ekstra: Lad eleverne optage en 10 sekunders lydside (fx knirk, åndedræt, hvisken) som en del af værket.
Samtale
- Hvilke små ændringer gjorde rummet mærkeligt?
- Hvordan brugte I lys, skygge eller farver til at ændre stemningen?
- Hvor går grænsen mellem hyggeligt og uhyggeligt?

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.