Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for KunstSMK - Statens Museum for Kunst
Noget er anderledes...?
Opgave

Noget er anderledes...?

Noget er anderledes...?

I denne opgave skal I udforske grænsen mellem det velkendte og det uhyggelige, det hjemlige og det foruroligende. Gennem fotocollage, kortfilm og mini-installation skal I skabe fortællinger, der får beskueren til at føle, at noget ikke helt stemmer – som om der gemmer sig noget under overfladen. I skal lade jer inspirere af Freuds begreb das Unheimliche og kunstværker, der rummer samme stemning – når noget velkendt pludselig virker fremmed.

Introduktion og inspiration

Længde30 minutter

Introducer begrebet das Unheimliche og vis eksempler fra kunstværker (se forslag nederst).

Hvad betyder das Unheimliche?

Sigmund Freud beskrev i 1919 das Unheimliche som en særlig form for uhygge, der opstår, når noget velkendt bliver mærkeligt. Det er ikke som en gyserfilm – uhyggen ligger i stemningen, i de små twist, der gør, at noget velkendt føles foruroligende, fx et dukkehoved på en tallerken. Et vindue, der vender ind mod et andet rum i stedet for ud. Et tæppe, der buler, som om noget gemmer sig under det. Surrealisterne var optaget af drømme, underbevidsthed og det irrationelle – alt det, der ligger lige under overfladen. Nogle surrealistiske værker har noget Unheimlich over sig, ligesom der findes eksempler på samtidskunstværker, der kan vække en tilsvarende følelse.

Tal i fællesskab om:

  • Hvad gør noget “uhyggeligt” uden at være en gyser?
  • Hvornår har I oplevet, at noget velkendt pludselig virkede mærkeligt?
  • I kan lave jeres egen korte definition af begrebet das Unheimliche – skriv den i jeres notesbog.

Hvad er det ”hjemlige” og ”u-hjemlige” i disse værker?

Del eleverne op i grupper. Gruppen kigger på et af de udvalgte kunstværker (se forslag) og taler sammen om, hvad der føles hjemligt og u-hjemligt ved værkerne. Lad grupperne præsentere deres umiddelbare tanker for hinanden.

I skal bruge
  1. kunstværker

Et barneværelse, et ansigt, et spejl?

Længde2 lektioner

Her får du tre ideer til, hvordan I kan arbejde mellem det hjemlige og u-hjemlige, det velkendte og fremmede, uden at det uhyggelige bliver for tydeligt og tipper over. 

1. Det velkendte ansigt – gjort fremmed

  • Eleverne tager portrætfotos af sig selv eller hinanden.
  • De manipulerer billedet digitalt eller ved at tegne/male ovenpå: flytter øjne, gentager dele af ansigtet, gør det symmetrisk eller fjerner mund/næse.
  • Målet er at skabe et billede, der ligner — men alligevel ikke er helt rigtigt.

Samtale

  • Hvornår bliver et menneskeligt ansigt “uhyggeligt”? Hvorfor reagerer vi sådan?
  • Hvornår holder et ansigt op med at være “menneskeligt”?
  • Hvorfor virker symmetri eller gentagelse nogle gange skræmmende?
  • Hvilke ændringer skabte mest stemning i jeres billeder?


2. Spejlscenen

  • Eleverne laver et filmklip med spejle som motiv, fx:
  • En person, der ikke har et spejlbillede.
  • Et spejl, hvor der sker noget andet end i virkeligheden.
  • To identiske personer (samme elev to gange i billedet).
  • De udforsker, hvordan det velkendte (dem selv) bliver fremmed.
  • I kan tilføje lydelementer i filmen.

Teknisk tip: Brug noget at filme med og enkel redigering (split-screen, eksponering, refleksioner)

Vi anbefaler at bruge Wevideo på Skoletube

Samtale

  • Hvad sker der, når spejlbilledet/refleksionen ikke stemmer med virkeligheden?
  • Hvordan påvirker spejle vores opfattelse af “os selv”?
  • Hvilke film eller billeder kender I, der bruger spejle på samme måde?


3. Det urolige børneværelse

  • Eleverne bygger en mini-installation af et “børneværelse”, men ændrer små detaljer, så stemningen forstyrres, fx:
  • Legetøj vendt med ryggen til.
  • En stol, der står for tæt på væggen.
  • En bamse uden øjne.
  • Der arbejdes med lys (fx natlampe) og skygge.

Ekstra: Lad eleverne optage en 10 sekunders lydside (fx knirk, åndedræt, hvisken) som en del af værket.

Samtale

  • Hvilke små ændringer gjorde rummet mærkeligt?
  • Hvordan brugte I lys, skygge eller farver til at ændre stemningen?
  • Hvor går grænsen mellem hyggeligt og uhyggeligt?


Detaljer
KlassetrinUdskoling
Længde2 lektioner og 30 minutter

Download opgaven i PDF
Byg dit eget forløb
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret konto