Reels af et guldalderværk
Udskoling
2 lektioner
![Reels af et guldalderværk](/_next/image?url=%2Fattachments%2Ftasks%2F35_reels-2.jpg&w=3840&q=75)
Forestil dig at H.C. Andersen gik med kasket?
I denne opgave skal eleverne perspektivere til nutiden og lave en parafrase til et guldaldermaleri. I parafrasen skal eleverne iscenesætte sig selv med egne rekvisitter og give historien et moderne twist.
Reels produktion
2 lektioner
Eleverne skal nu producere reel-parafraser over portrættet af Familien Raffenberg.
Storyboard
- Lad eleverne udfylde storyboards, inden de går i gang med optagelsen (se bilag).
- Eleverne skal iscenesætte værket som del af en fortælling i tre klip af 15 sekunder hver: Det første klip skal vise scenen, der finder sted lige før situationen i værket. I det næste klip skal de indtage positionerne fra værket og genskabe det. Det sidste klip skal vise, hvad der sker dernæst, dvs. forestille sig en slutning på fortællingen.
- De skal udvælge baggrundsmusik til hver scene, og de skal udskifte mindst tre genstande i værket til ”moderne” genstande fra vores egen tid (det kan både være objekter, møbler og beklædning) og dermed se, hvordan de kan ændre værkets fortælling.
Optagelse
Under bilag findes produktionsforløbet beskrevet i trin, som du kan printe ud og give til eleverne. Hjælp gerne eleverne med tidsplanen for, hvornår de skal gøre hvad.
Forslag til præsentation
- Sæt jer i en rundkreds.
- Eleverne finder telefoner frem, så de kan kigge sammen to og to.
- Gruppernes reels gennemgås i plenum én ad gangen, hvor eleverne ser dem fra hver deres telefon i par.
- Saml op undervejs og spørg ind til elevernes til- og fravalg.
- Hvorfor udvalgte eleverne netop at udskifte de genstande? Hvad synes de, det gjorde for historien at iscenesætte den, netop der hvor de valgte?
- Når I har været gennem alle reels, kan I også samle op på det reel-familiealbum, I tilsammen har produceret. Hvilke varianter af familiekonstellationer har I skabt? Var der noget, der gik igen, og noget som skilte sig særligt ud?
I skal bruge
- Telefon
- Print af storyboard
- Rekvisitter
- Kostumer
Familien Raffenberg
![Familien Raffenberg](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fiip-thumb.smk.dk%2Fiiif%2Fjp2%2F0g354j106_KMS7594.tif.reconstructed.tif.jp2%2Ffull%2F!1200%2C%2F0%2Fdefault.jpg&w=3840&q=75)
Wilhelm Bendz
Det borgerlige hjem
Vi befinder os her hos familie Raffenberg. Med højt til loftet, kunst på væggene og et klaver i baggrunden skabes en fortælling om et dannet hjem med stærke kulturelle interesser. Selvom vi kun ser et lille hjørne af et rum, formår Wilhelm Bendz at give os et stort rumligt indtryk takker være skyggefaldet på væggene. Han arbejder med tekstilernes stoflighed på en måde, så man virkelig fornemmer kjolernes silkeagtige overflade og blondestoffets lethed mellem fingrene. Dagligstuen var centrum for det borgerlige familieliv. Man trak sig fra den store verden og fandt tryghed i det intime og nære.
Relationen
Den unge Michael Raffenberg og hans forlovede, Marie, sidder tæt sammen på den lille bænk. Blikkene er rettet mod et indrammet maleri, som Michael viser frem og peger på. Ved siden af bænken står en ældre kvinde. Det er Michaels mor, der kigger med over skulderen med et uudgrundeligt blik. Hvad tænker hun om sin kommende svigerdatter?
Hvad kigger de på?
Det mest interessante ved billedet er, at vi som beskuere ikke kan se forsiden af det maleri, opmærksomheden retter sig mod. Maries ansigtsudtryk og kropssprog er svære at afkode. Hun stirrer nærmest paralyseret gennem maleriet. Samtidig er hun underligt klemt i kompositionen mellem det indrammede billede, sin forlovedes arme og svigermorens figur. Hvor svæver Maries tanker hen? Hvem eller hvad bliver vist frem, og hvor efterlader det hende?
Inspirationsord
- Ægteskab
- Klasse
- Borgerskab
- Samfundsnormer
- Kønsroller
- Fremtid
- Forventninger
- Overgang