Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for KunstSMK - Statens Museum for Kunst
Opgave

Kunst der larmer

Kunst der larmer

Mange blev stødt over de surrealistiske kunstneres værker i samtiden – nogle af kunstnerne blev endda forfulgt og fængslet. I dag er det måske andre kunstværker, der provokerer, larmer eller udfordrer os? Og vi påvirkes og reagerer også forskelligt på kunstens udtryk. 

I denne opgave skal eleverne undersøge et kunstværk, der vækker reaktioner eller debat. De skal overveje, hvorfor det provokerer – og hvordan det kan hænge sammen med en aktuel begivenhed.

Er det provokerende?

Længde2 lektioner

Eleverne inddeles i grupper. Hver gruppe får et kunstværk, der på forskellig vis har provokeret, eller som måske stadig provokerer. Eleverne skal undersøge værket og se på, hvordan det kan vække oprør – er det f.eks. på grund af den tid, som værket blev skabt i, valget af materialer, titlen, udførelsen, eller er der et budskab i værket, som kan skabe debat?

Eleverne behøver ikke være enige i gruppen, men skal være nysgerrige på forskellige tolkninger og opfattelser. Du kan finde øvelser her på SMK Connect, som kan være med til at åbne værkerne op.

Vi har foreslået en række værker, men du kan også lade eleverne selv gå på opdagelse og finde værker i SMK’s online samling, SMK Open.

Find en aktuel debat

Eleverne skal nu i gruppen researche aktuelle begivenheder, som kan minde om den debat kunstværket har vakt. Måske minder Bjørn Nørgaards Hesteofring om dengang, Københavns Zoo dissekerede en giraf foran publikum? Det kan også være, at Jørgen Haugen Sørensens billede på Nationalfølelsen kan tale ind i debat omkring danske værdier?

Opsamling

Lad eleverne præsentere for hinanden. Hvilket værk har de arbejdet med, og hvilke samtaler havde de i gruppen?

Hvilken begivenhed har de valgt? Hvilken debat eller samtale synes de passede til værket?

Surrealisterne ville forandre verden og troede på, at det kunne ske gennem kunsten. Diskutér i klassen, hvordan og om kunst har været med til at rykke ved dagsordener eller udvide vores forståelser af, hvad kunst kan være.

I skal bruge
  1. Udvalgte værker fra SMK's samling
  2. Computer med internedadgang
Detaljer
KlassetrinUdskoling
Længde2 lektioner
Download opgaven i PDF
Byg dit eget forløb
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret konto