Dansk Guldalder: Det korte forløb
Udskoling
1 lektion og 30 minutter
Formålet med forløbet er at lade eleverne undersøge kunsten fra den danske guldalder gennem forskellige materialer og digitale værktøjer, for herigennem at perspektivere historien til deres egen samtid.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Kunstværker fra den danske guldalder
- At undersøge kunsten fra forskellige positioner
- At undersøge kunsten gennem kroppen
- At fotografere deres lokalområde
Forskellige briller
Formål
At åbne for forskellige fortolkninger af værket.
At gøre opmærksom på, hvordan vi alle ser verden gennem vores eget blik, og hvad blikket betyder for vores forståelse.
At styrke elevernes analytiske kompetencer.
Sådan gør I
Eleverne deles op i grupper.
Hver gruppe får tildelt et par "briller" eller en særlig rolle, de skal indtage: Fx Biolog, psykolog, teolog, koreograf, meteorolog, arkitekt osv.
Hver gruppe skal undersøge værket med deres særlige blik/perspektiv. Hvordan vil en biolog eller en arkitekt gå til et værk, og hvad lægger de særligt mærke til?
Opsamling
Hver gruppe præsenterer deres læsning af værket.
Perspektivering: Hvordan er vores fortolkning/forståelse af billeder afhængig af, hvordan vi ser, og hvad vi kigger efter?
Træd ind i værket
Formål
At skabe en legende tilgang til at få eleverne i gang med at beskrive et værk.
At skærpe elevernes sanser og lade dem bruge både øjne, ører og lugtesans.
At lade eleverne bruge deres fantasi og forestillingsevne til at blive klogere på et værk.
Sådan gør I
Bed eleverne kigge godt på værket for derefter at forestille sig, at de tager et stort skridt ind i værket. De må stille sig lige der, hvor de helst vil være.
Giv eleverne lidt tid til lige at finde sig til rette i værket og husk dem på, at de både skal bruge øjnene, ørerne og lugtesansen.
Derefter kan du fx spørge:
Hvorfor valgte du at stille dig lige netop der?
Er der rart, der hvor du er? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hvad kan du høre/se/lugte, der hvor du står?
Hvordan er temperaturen?
Er der meget plads, der hvor du står? Eller føler du dig klemt?
Hvis du skulle stå et andet sted, hvor ville du så gå hen?
Opsamling
Saml op på jeres snak: Har eleverne lagt mærke til nye ting ved at være inde i værket? Har de haft forskellige oplevelser af lugte, lyde m.v.? Og hvad gør det for deres oplevelse af værket og stemningerne i det? Hvorfor giver lige netop dette værk en meget ensartet eller en meget forskellig oplevelse blandt eleverne?
Fotomarathon
Udskoling
1 lektion
Hvad kan et ”landskab” være, og hvor forskelligt kan det se ud? Er det fx en bakketop med skove i horisontlinjen? Hvad hvis vi zoomer længere ind i skoven og ser et landskab i buskene og på træstammerne, eller endnu længere ind i mikrolandskabet, hvor der kravler myrer rundt på noget mos?
Og hvad med bylandskaber – hvordan kan de se ud? Boliger, parker, infrastrukturer? Hvad med imiteret landskab eller landskab i overført betydning? Kan et ”landskab” også være abstrakt, formet af farver, mønstre eller kurver? Hvordan kunne det se ud?
I denne opgave skal eleverne undersøge og udforske begrebet "landskab" i en fotomarathon i lokalområdet.
Du kan hjælpe eleverne på vej ved at skabe forforståelse i en fælles brainstorm eller vise referencebilleder af forskellige slags landskaber, inden de skal ud at fotografere.
Forskellige landskaber
1 lektion
- Lav en fælles brainstorm: Hvad tænker du på, når du hører ordet landskab – hvilket billede får du i hovedet? Hvad med ordet bylandskab?
- Eleverne går i grupper på 2-3 sammen ud og fotograferer landskaber på en mobil/tablet/kamera.
- Eleverne skal tage mindst 6 billeder i alt af mindst to typer landskaber (maks. 20 min).
Forslag til opsamling:
- Hvilke former for landskaber er de kommet frem til?
- Lad eleverne vise deres billeder frem for hinanden.
- Hvordan påvirker landskaber os? Bevæger vi os fx på en bestemt måde i et slags landskab modsat et andet?
- Lad eleverne kigge på fotografierne og give eksempler ved at illustrere det med egne kroppe.
- Hvilke stemninger kan forskellige landskaber vække i os?
- Bed eleverne om at skrive en stemning til hvert foto på en post-it seddel.
Kunne man finde en fælles definition af de landskaber, eleverne har fotograferet?
Et bud kunne fx være:
”Et landskab er sammensatte elementer, der udgør et enten afgrænset eller udstrakt ’rum’.
I skal bruge
- Mobil/Tablet/kamera
En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord
Maleri af Johan Thomas Lundbye
Mennesket i det store landskab
På billedet ses et landskab bestående af en høj lerskrænt, som ligger ned til havet. For foden af skrænten og midt i billedet står to mennesker og en hest med en vogn, der er gået i stykker. Hvor har de været, og hvor er de på vej hen? Selvom de er små i billedet, lægger man mærke til dem, fordi de er badet i kraftigt sollys, der skinner ind fra højre side. Man kan følge kysten langt bagud i billedet. I det fjerne kan en by skimtes med silhuetter af kirketårne og møller. Hesten, vognen og menneskene i billedet synes at være langt fra civilisationen. Hvordan kan de få hjælp til at komme videre?
Overdrivelse fremmer forståelsen
Danmark er et lille og relativt fladt land. Da Lundbye tegnede skitsen til maleriet, så han ikke en klint, der var nær så høj, som den han maler frem her. De små figurer i landskabet bruges til at understrege naturens overvældende størrelse og kraft. Lundbye ønskede at skabe indbegrebet af den danske natur: de danske kyststrækninger. Men ikke nok med at motivet skulle være særligt dansk, det skulle også kunne måle sig med udlandets (især Tysklands) bjerge som led i en større nationalromantisk bevægelse i tiden.
Inspirationsord
- Idyl
- Guddommelig
- National identitet
- Landskab
- Udfordring
- Naturkraft
- Civilisation
Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen
Maleri af P.C. Skovgaard
Et stykke dansk natur
Fra den mindste skovsnegl til den højeste trætop. Skovgaard maler et udsnit af den danske natur, en bøgeskov i spæde, grønne farver. Træerne rejser sig monumentalt som et tag over skovbundens græs og mælkebøtter. En biotop. En fugl svæver midt i billedet.
Generationer
En lille gruppe børn undersøger mælkebøtterne med barnets nysgerrighed. To andre børn og deres store hund, en broholmer, holder pause midt på stien. Bedstefaren står godt skjult i skyggen af et træ. En familie på tværs af generationer, måske som et spejl af naturens cykliske gang og den nyudsprungne bøgeskov.
Det nationale
Hvad forbinder vi med det danske landskab? Hvem definerer, hvad der er typisk dansk? I 1800-tallet blev kunstnere opfordret til at dyrke det nationale, og Skovgaards maleri kan ses som en idealforestilling om den oprindelige danske skov. I vores nationalsang hyldes bøgetræet som nationalsymbol. Men den oprindelige danske skov var langt mere mangfoldig og med en rigere underskov. 1800-tallets landskabsmalerier viser også den menneskeskabte natur. Bøgeskoven her ligger ved et gods på Sydsjælland, ejet af den ældre mand i maleriet.
Inspirationsord
- Idyl
- Guldalder
- Familie
- Generationer
- Natursyn
- Cyklus
- Symboler
- Nationalromantik
Udskoling
1 lektion og 30 minutter
Øvelse
15 minutter
Øvelse
15 minutter
Opgave
1 lektion
Maleri af Johan Thomas Lundbye
Kunstværk
Maleri af P.C. Skovgaard
Kunstværk
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.