Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst
Forskellige briller

Forskellige briller

15 minutter

Formål

At åbne for forskellige fortolkninger af værket.

At gøre opmærksom på, hvordan vi alle ser verden gennem vores eget blik, og hvad blikket betyder for vores forståelse.

At styrke elevernes analytiske kompetencer.

Sådan gør I

Eleverne deles op i grupper.

Hver gruppe får tildelt et par "briller" eller en særlig rolle, de skal indtage: Fx Biolog, psykolog, teolog, koreograf, meteorolog, arkitekt osv.

Hver gruppe skal undersøge værket med deres særlige blik/perspektiv. Hvordan vil en biolog eller en arkitekt gå til et værk, og hvad lægger de særligt mærke til?

Opsamling

Hver gruppe præsenterer deres læsning af værket.

Perspektivering: Hvordan er vores fortolkning/forståelse af billeder afhængig af, hvordan vi ser, og hvad vi kigger efter?

Download Forløb

I skal bruge

  • Et kunstværk
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret Forløb