Forskellige briller
Formål
At åbne for forskellige fortolkninger af værket.
At gøre opmærksom på, hvordan vi alle ser verden gennem vores eget blik, og hvad blikket betyder for vores forståelse.
At styrke elevernes analytiske kompetencer.
Sådan gør I
Eleverne deles op i grupper.
Hver gruppe får tildelt et par "briller" eller en særlig rolle, de skal indtage: Fx Biolog, psykolog, teolog, koreograf, meteorolog, arkitekt osv.
Hver gruppe skal undersøge værket med deres særlige blik/perspektiv. Hvordan vil en biolog eller en arkitekt gå til et værk, og hvad lægger de særligt mærke til?
Opsamling
Hver gruppe præsenterer deres læsning af værket.
Perspektivering: Hvordan er vores fortolkning/forståelse af billeder afhængig af, hvordan vi ser, og hvad vi kigger efter?
I skal bruge
- Et kunstværk
Udskoling
1 lektion og 30 minutter
Øvelse
15 minutter
Øvelse
15 minutter
Opgave
1 lektion
Maleri af Johan Thomas Lundbye
Kunstværk
Maleri af P.C. Skovgaard
Kunstværk
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.