Træd ind i værket
Formål
At skabe en legende tilgang til at få eleverne i gang med at beskrive et værk.
At skærpe elevernes sanser og lade dem bruge både øjne, ører og lugtesans.
At lade eleverne bruge deres fantasi og forestillingsevne til at blive klogere på et værk.
Sådan gør I
Bed eleverne kigge godt på værket for derefter at forestille sig, at de tager et stort skridt ind i værket. De må stille sig lige der, hvor de helst vil være.
Giv eleverne lidt tid til lige at finde sig til rette i værket og husk dem på, at de både skal bruge øjnene, ørerne og lugtesansen.
Derefter kan du fx spørge:
Hvorfor valgte du at stille dig lige netop der?
Er der rart, der hvor du er? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hvad kan du høre/se/lugte, der hvor du står?
Hvordan er temperaturen?
Er der meget plads, der hvor du står? Eller føler du dig klemt?
Hvis du skulle stå et andet sted, hvor ville du så gå hen?
Opsamling
Saml op på jeres snak: Har eleverne lagt mærke til nye ting ved at være inde i værket? Har de haft forskellige oplevelser af lugte, lyde m.v.? Og hvad gør det for deres oplevelse af værket og stemningerne i det? Hvorfor giver lige netop dette værk en meget ensartet eller en meget forskellig oplevelse blandt eleverne?
I skal bruge
- Et kunstværk
Mellemtrin
8 lektioner
Opgave
1 lektion
Maleri af Govert Dircksz. Camphuysen
Kunstværk
Øvelse
15 minutter
Opgave
1 lektion og 15 minutter
Installation af Molly Haslund
Kunstværk
Øvelse
15 minutter
Opgave
5 lektioner
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.