Og hvor har du så hjemme? Det lange forløb
Mellemtrin
8 lektioner
Formålet med dette forløb er at undersøge hjemmets regler, stemninger og dufte og dets tilhørsforhold til en by eller en lokal kontekst.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige regler i forskellige hjem
- At undersøge kunstens præsentation af hjemmet
- At skabe en duft af deres hjem
- At producere en rejsebrochure som en anbefaling af deres by
Hjemme hos os...
Mellemtrin
1 lektion
Er din sofa sådan én man må hoppe i? Må man gerne spise foran fjersynet hjemme hos dig?
I denne opgave skal eleverne skitsere en plantegning af deres hjem, samt tale om de forskellige regler der er hjemme hos dem. Klassen får et indblik i, hvor ens eller forskellige et hjem og dets leveregler kan være.
Plantegning
15 minutter
- Eleverne skal lave en plantegning af deres hjem.
- Vis dem et eksempel på en plantegning som inspiration og forklar, at en arkitekt fx arbejder med plantegninger.
- Gør eleverne opmærksomme på, at det blot er en skitse, og at I ikke arbejder i rigtige målestoksforhold eller særligt detaljeret.
- De skal starte med at lave en plantegning af deres hjem.
- Dernæst kan de navngive de forskellige rum, fx kontor, køkken, badeværelse, kælder m.m. Lad eleverne indikere, hvordan møblerne er placeret i rummet osv.
I skal bruge
- Papir
- Blyant
Bilag
Regler
30 minutter
- Præsenter arbejdsarket "Hjemme hos os må jeg (ikke)…" (se bilag)
- Eleverne går sammen i mindre grupper. De skal nu tage udgangspunkt i de forskellige sætninger og tale om reglerne i deres hjem. Hvor og hvornår må de gøre hvad?
- Vær opmærksomme på, at der også er en mulighed for selv at tilføje nye "regler".
- Eleverne skal derefter koble de forskellige regler til rummene på plantegningen.
Forslag til opsamling
- Hvilke regler går igen for dine elever?
- Er der nogle regler, som stikker ud?
- Er der regler, som ændrer sig over tid, fx noget man må gøre i weekenden og ikke i hverdagen? Noget man må i år - men ikke sidste år?
- Hvilke regler har eleverne selv tilføjet?
I skal bruge
- Arbejdsark "Hjemme hos os må jeg (ikke)..."
- Blyant
Det indre af et bondehus
Maleri af Govert Dircksz. Camphuysen
Træd ind i værket
Formål
At skabe en legende tilgang til at få eleverne i gang med at beskrive et værk.
At skærpe elevernes sanser og lade dem bruge både øjne, ører og lugtesans.
At lade eleverne bruge deres fantasi og forestillingsevne til at blive klogere på et værk.
Sådan gør I
Bed eleverne kigge godt på værket for derefter at forestille sig, at de tager et stort skridt ind i værket. De må stille sig lige der, hvor de helst vil være.
Giv eleverne lidt tid til lige at finde sig til rette i værket og husk dem på, at de både skal bruge øjnene, ørerne og lugtesansen.
Derefter kan du fx spørge:
Hvorfor valgte du at stille dig lige netop der?
Er der rart, der hvor du er? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hvad kan du høre/se/lugte, der hvor du står?
Hvordan er temperaturen?
Er der meget plads, der hvor du står? Eller føler du dig klemt?
Hvis du skulle stå et andet sted, hvor ville du så gå hen?
Opsamling
Saml op på jeres snak: Har eleverne lagt mærke til nye ting ved at være inde i værket? Har de haft forskellige oplevelser af lugte, lyde m.v.? Og hvad gør det for deres oplevelse af værket og stemningerne i det? Hvorfor giver lige netop dette værk en meget ensartet eller en meget forskellig oplevelse blandt eleverne?
Duften af mit hjem
Mellemtrin
1 lektion og 15 minutter
Kender du det, at et gammelt minde pludselig dukker op i hjernen, når din næse møder en bestemt duft?
Selv den svageste duft kan sætte gang i din indre film og få de skarpeste billeder frem fra barndommen, ferien eller det sted, du altid går forbi på vej til skolen.
I denne opgave dykker vi ned i duftene fra vores hjem. Hvilke dufte forbinder vi med vores hjem, og hvilke duftkombinationer giver os følelsen af at høre hjemme? Er det din mors parfume? Din bedstefars cigar? Duften af din yndlingsret? Eller måske lugten af jeres gulvtæppe i stuen?
Eleverne skal lave et "hjemmelaboratorie", hvor de indkapsler forskellige dufte fra deres hjem som en slags parfume.
Parfumebrygning
1 lektion
- Eleverne skal hjem og reflektere over, hvilke dufte de og deres familier forbinder med deres hjem.
- De skal registrere de forskellige dufte (gå rundt i alle rum og notere stikord på et stykke papir over de dufte, de registrerer).
- De skal nu udvælge 5 dufte, som de forbinder allermest med deres hjem, eller dufte der giver dem den største følelse af hjem.
- Eleverne skal indsamle 5 dufte og medbringe dem til næste lektion + et syltetøjsglas.
- Se introduktionsvideoen ’Duften af mit hjem’ som inspiration. https://vimeo.com/957635465
I skal bruge
- Madolie
- Syltetøjsglas
- Vand
- Pipette
- Madfarver
- Diverse "dufte"
Bilag
Udsigt fra kunstnerens vindue
Martinus Rørbye
En solbeskinnet vindueskarm
Hvad fortæller en vindueskarm i varmt sollys om en ung maler i 1820’erne? Der er planter i lerpotter, en bog er slået op, og en fod af gips står på tæer. I det åbne vindue hænger et fuglebur, så den lille fugl kan få lidt frisk luft uden at flyve væk. Gardinet har fine frynser, der spejler sig i det ovale spejl i vinduesrammen.
Udsigt mod verden
Vinduet åbner udsigten til Københavns havn. Her ligger store sejlskibe for anker. Deres slanke master er fint aftegnet mod den disede himmel. Alt det, der er udenfor, er malet i blege gråtoner, som står i kontrast til de varme, sanselige farver inden for vinduesrammen. Er det malerens drømmende blik på verden? En kontrasterende følelse mellem udlængsel og hjemstavnsfølelse?
Martinus Rørbye
Rørbye er en af de kunstnere, man forbinder med den danske guldalder. Ligesom tidens andre kunstnere rejste han ud i verden for at lære af kunsthistorien og blive dygtigere til at male. Men han rejste længere væk end de fleste, helt til Grækenland og Tyrkiet. Her skildrede han kulturer og levemåder, som var stort set ukendte i Danmark dengang.
Inspirationsord
- Udsigt
- Ophobning
- Spejlinger
- Overgang
- Hjem
- Udlængsel
- Den store verden
- Guldalder
Association
15 minutter
Som forberedelse kan du som lærer lave forskellige "duftkrukker". Hvis der er mangel på tid, kan du som lektie på forhånd bede eleverne om at medbringe en duft hver. Noget de ganske nemt kan finde i deres hjem, baghave, altankasse eller på vej til skolen.
Sørg dog for at uddelegere duftene, så alle ikke medbringer det samme. Fordel fx eleverne i grupper, hvor de hver især skal finde en sød duft, en syrlig, en fersk, en frisk, en metallisk etc. En duftkrukke kan fx bestå af et gammelt syltetøjsglas foret med vat, med forskellige elementer som afgiver en duft (se forslag under bilag).
Klassen har nu en samling af mindst 15 forskellige dufte. Gør det tydeligt for eleverne, at opgaven ikke går ud på at gætte, hvad der ligger i duftkrukken, men at det handler om, hvad duften får dem til at tænke på.
I skal bruge
- Duftkrukker med diverse dufte fra et hjem
53 stole fundet i storskrald i fem baggårde, Nørrebro, København, april–maj, 2019
Installation af Molly Haslund
© Molly Haslund / VISDA
Installation
Installation af 53 forskellige stole
2019
Forskellighed
Vi ser en installation med 53 stole. Stolene står på rækker med front mod os. Ingen af stolene er ens. De er af forskellige størrelser, materialer og farver. Størstedelen af stolene har det til fælles, at de ser brugte og slidte ud – nogle med malerpletter, afskallet lak og huller i sædet. Hvor har disse stole stået? Hvem har stolene tilhørt? Og fra hvilken tid er de blevet brugt eller gået i arv?
I fællesskab
Værket blev skabt i en periode, hvor Molly Haslund hver morgen gik en runde i sit nabolag og ledte efter ting i baggårdenes storskrald. Her begyndte hun som et ritual at indsamle stole, der var løsrevne fra deres oprindelige kontekst og stod tilbage som spørgsmålstegn: Hvorfor var de blevet kasseret? Var de blot blevet skiftet ud? Var en beboer død, flyttet eller blevet smidt ud af ejendommen?
I installationen sætter Haslund stolene ind i en ny fortælling. Stillet op i rækker som til et publikum bliver de en del af et fællesskab, der ikke fandtes, da de lå alene, henkastet til storskrald. Som et persongalleri peger stolene på de liv, som blev levet netop dér, hvor de blev fundet – historier om rigdom, fattigdom, social status og kulturel baggrund, som de hver især rummer.
Inspirationsord
- Identitet
- Fællesskab
- Forskellighed
- Hjem
- Erindring
- Genbrug
- Bæredygtighed
- Installation
Interview
Formål
At undersøge værkerne ved at skulle identificere sig med motivet eller materialet.
At spørge om, se på og reflektere over alt det man undrer sig over ved værket.
At skabe en legende og kropslig tilgang til et værk.
Sådan gør I
Vælg et værk. Forklar at eleverne skal arbejde sammen to og to og på skift agere enten 1) nysgerrig interviewer eller 2) kunstneren, værket i sin helhed eller en detalje i værket. Den ene elev (den nysgerrige interviewer) skal stille spørgsmål, og den anden elev skal svare og altså tage værket på sig.
Forklar eleverne, at de skal stille spørgsmål om alt det, der undrer dem. Og at det er op til ”værket”/eleven at finde på svar. Bed dem om at stille opklarende spørgsmål undervejs.
Eksempler på spørgsmål til værket:
”Hvad er du lavet af?”
”Hvordan føles du?”
”Hvad er dit største ønske?”
Eksempler på spørgsmål til kunstneren:
”Hvorfor har du valgt de her farver?”
”Hvad tænkte du på, da du lavede værket?”
”Hvad kan du bedst lide ved værket?”
Etc.
Giv eleverne ca. 3 minutter til hvert interview, hvorefter de bytter roller.
Opsamling
I den fælles opsamling kan hver gruppe nævne et par spørgsmål og svar, som du samler op på: Hvad talte de om? Hvad var de særligt optagede af? Spørg også eleverne, hvordan det var at lege værk og interviewer. Fik de nye tanker om værket? Var det svært?
Hun var aldrig alene
Kathrine Ærtebjerg
Et magisk univers
En ung pige sidder i sin seng. Hun ser ud til at sidde behageligt med store puder i ryggen. Hun smiler til os og har sit blik bestemt fæstnet på os. Hun har taget fint og farverigt tøj på, og om halsen har hun en perlekæde. Omkring hende i sengen sidder nogle dyr og skabninger: en edderkop og nogle væsner, der ligner aber. Fra det blå sengetøj vokser der små gevækster. Er pigens seng i gang med at forvandle sig til en magisk skov med mærkelige dyr og væsner? Den rosa baggrund ligner et stort rødt gardin, der omkranser sengen og skaber et intimt rum.
En dobbelthed
På den ene side har værket et barnligt, naivt og let udtryk med dets klare, stærke farver og pigen, der legende viser det univers frem, hun har omkring sig af dyr og planter, som var det en slags huleleg. På den anden side har værket en mere dyster side: Er værelset hendes tilflugtssted, hvor hun endelig kan slappe af, fordi det kan være svært at finde venner ude i den virkelige verden? Er hun i virkeligheden ensom og har opfundet sine egne venner her? Værkets titel hun var aldrig alene kan læses som noget hun måske fortæller sig selv, i en tid hvor hun føler sig ensom. Eller måske har hun en paranoid oplevelse af ikke at kunne få fred?
Inspirationsord
- Ensomhed
- Fantasiverden
- Pubertet/overgang
- Hemmelighed
- Hule
- Venskab
- Væsener
Hun var aldrig alene
Kathrine Ærtebjerg
Et magisk univers
En ung pige sidder i sin seng. Hun ser ud til at sidde behageligt med store puder i ryggen. Hun smiler til os og har sit blik bestemt fæstnet på os. Hun har taget fint og farverigt tøj på, og om halsen har hun en perlekæde. Omkring hende i sengen sidder nogle dyr og skabninger: en edderkop og nogle væsner, der ligner aber. Fra det blå sengetøj vokser der små gevækster. Er pigens seng i gang med at forvandle sig til en magisk skov med mærkelige dyr og væsner? Den rosa baggrund ligner et stort rødt gardin, der omkranser sengen og skaber et intimt rum.
En dobbelthed
På den ene side har værket et barnligt, naivt og let udtryk med dets klare, stærke farver og pigen, der legende viser det univers frem, hun har omkring sig af dyr og planter, som var det en slags huleleg. På den anden side har værket en mere dyster side: Er værelset hendes tilflugtssted, hvor hun endelig kan slappe af, fordi det kan være svært at finde venner ude i den virkelige verden? Er hun i virkeligheden ensom og har opfundet sine egne venner her? Værkets titel hun var aldrig alene kan læses som noget hun måske fortæller sig selv, i en tid hvor hun føler sig ensom. Eller måske har hun en paranoid oplevelse af ikke at kunne få fred?
Inspirationsord
- Ensomhed
- Fantasiverden
- Pubertet/overgang
- Hemmelighed
- Hule
- Venskab
- Væsener
Rejsebrochure
Mellemtrin
5 lektioner
De fleste af os kender følelsen af udlængsel, en drøm om at ruske op i hverdagen og begive sig ud på nye eventyr. Hvis vi ikke præcist ved, hvor vi vil hen, kan vi finde inspiration hos forskellige rejsebureauer. De reklamerer for rejser i alle afskygninger, hvor der lokkes med attraktive billeder og drømmende beskrivelser af destinationen. I denne opgave vender vi det hele på hovedet. Nu er det elevernes opgave at lave en rejsebrochure for deres hjem/by/land. Hvad ønsker eleverne at fremhæve af seværdigheder, og det der kendetegner deres hjemby og lokalområde?
Jeg anbefaler...
5 lektioner
Denne opgave er fordelt over 5 lektioner:
1. lektion
I denne lektion har klassen til opgave at finde inspiration til, hvordan en rejsebrochure kan se ud, og hvad den kan bestå af?
- Find 3 links til rejseselskaber på internettet eller kig i fysiske rejsebrochurer, hvis muligt.
- Fremhæv 5 benspænd, som skal indgå i elevernes opgavebesvarelse. Fx attraktive billeder, iøjnefaldende overskrifter, overnatning, pakketilbud/dagstur, priser m.m.
2. lektion
Eleverne kan arbejde individuelt eller i grupper. I denne lektion skal eleverne lave en brainstorm over det, de synes er særligt i deres nærområde, og som de gerne vil anbefale til en ven eller turist. Du kan udfordre dine elever til at fremhæve steder, som måske ikke allerede får stor opmærksomhed – fx. hemmelige steder eller mærkelige steder.
Under udvælgelsen kan I fx arbejde ud fra disse kriterier:
- Et sted hvor man kan slappe af
- Et sted hvor man kan få dejlig mad
- Et sted hvor man kan lære noget nyt
- Et sted hvor man kan være aktiv,
- Et sted hvor man kan gå på opdagelse,
- Et sted for børn/pensionister/par
- Find selv på flere...
Som lektie til næste gang skal eleverne tage billeder af de steder, de har valgt, og skrive mindst 5stikord til hvert billede.
3. lektion
I denne lektion begynder rejsebrochuren at tage form. Eleverne skal arbejde videre med stikordene og lave dem om til korte tekster, finde overskrifter og udvælge billeder. Find en overskuelig layout-skabelon, eleverne kan arbejde i, hvor det er nemt at indsætte tekst og billeder. Der er fx flere muligheder i skriveprogrammerne Word eller Pages.
4. lektion
Her færdiggøres rejsebrochuren.
5. lektion
I kan samle alle gruppernes arbejde til en fælles brochure, enten fysisk eller digitalt. Lav evt. en lille udstilling med alle brochurerne et synligt sted på skolen og inviter en anden klasse til at afprøve rejsetipsene.
I skal bruge
- Layout-skabelon i skriveprogram
- Kamera
- Fysiske rejsebrochurer
Mellemtrin
8 lektioner
Opgave
1 lektion
Maleri af Govert Dircksz. Camphuysen
Kunstværk
Øvelse
15 minutter
Opgave
1 lektion og 15 minutter
Installation af Molly Haslund
Kunstværk
Øvelse
15 minutter
Opgave
5 lektioner
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.