Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst
Hjemme hos os...

Hjemme hos os...

Mellemtrin

1 lektion

Er din sofa sådan én man må hoppe i? Må man gerne spise foran fjersynet hjemme hos dig?

I denne opgave skal eleverne skitsere en plantegning af deres hjem, samt tale om de forskellige regler der er hjemme hos dem. Klassen får et indblik i, hvor ens eller forskellige et hjem og dets leveregler kan være.

Plantegning

15 minutter

  • Eleverne skal lave en plantegning af deres hjem.
  • Vis dem et eksempel på en plantegning som inspiration og forklar, at en arkitekt fx arbejder med plantegninger.
  • Gør eleverne opmærksomme på, at det blot er en skitse, og at I ikke arbejder i rigtige målestoksforhold eller særligt detaljeret.
  • De skal starte med at lave en plantegning af deres hjem.
  • Dernæst kan de navngive de forskellige rum, fx kontor, køkken, badeværelse, kælder m.m. Lad eleverne indikere, hvordan møblerne er placeret i rummet osv.

I skal bruge

  1. Papir
  2. Blyant

Regler

30 minutter

  • Præsenter arbejdsarket "Hjemme hos os må jeg (ikke)…" (se bilag)
  • Eleverne går sammen i mindre grupper. De skal nu tage udgangspunkt i de forskellige sætninger og tale om reglerne i deres hjem. Hvor og hvornår må de gøre hvad?
  • Vær opmærksomme på, at der også er en mulighed for selv at tilføje nye "regler".
  • Eleverne skal derefter koble de forskellige regler til rummene på plantegningen.

Forslag til opsamling

  • Hvilke regler går igen for dine elever?
  • Er der nogle regler, som stikker ud?
  • Er der regler, som ændrer sig over tid, fx noget man må gøre i weekenden og ikke i hverdagen? Noget man må i år - men ikke sidste år?
  • Hvilke regler har eleverne selv tilføjet?

I skal bruge

  1. Arbejdsark "Hjemme hos os må jeg (ikke)..."
  2. Blyant
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret Forløb