Værket får mig (ikke) til at tænke på
Formål
At lade eleverne fordybe sig i ét værk gennem umiddelbar oplevelse.
At skærpe elevernes evne til at være værknære og dermed lægge mærke til flere detaljer og ting, som de ellers ikke ville lægge mærke til
At tydeliggøre, at et enkelt kunstværk kan opfattes på forskellig vis og sætte gang i mange forskellige associationer. Øvelsen understøtter dermed flerstemmighed. Øvelsen kobler det individuelle og det kollektive udsagn.
Sådan gør I
Lad eleverne kigge på værket. Del eleverne op i tremandsgrupper. Hver person i gruppen får en sætning, som de skal fuldføre ved at tilføje et ord eller en sætning:
- Værket får mig til at tænke på……
- Værket får mig også til at tænke på…….
- Værket får mig ikke til at tænke på…….
De skal ikke se hinandens sætninger. Når de har skrevet min. 5 sætninger, skal de opføre en lille fælles performance foran værket. De læser på skift en sætning op i ovenstående rækkefølge. Bed dem læse med høj og tydelig stemme. Deres ord nedskrives på et tomt papirark, så de kan bruges i en fælles opsamling. Resten af klassen opfordres til at betragte værket under oplæsningen, og se om de får øje på nye ting.
Opsamling
Tal med eleverne om, hvorfor de har skrevet, som de har gjort? Tydeliggør ligheder og forskelle. Marker kontrasterne.
Tal også med eleverne om, hvordan det var at skrive om, hvad værket ikke fik dem til at tænke på?
Tal med eleverne om, hvorvidt og hvordan de fik øje på nye ting i værket gennem oplæsningerne. Er der noget, resten af klassen synes mangler?
I skal bruge
- Et kunstværk
- Strips med sætninger
- Blyanter
- Papirark til opsamling på øvelsen
- OBS: Det er en fordel at have printet sætningerne ud i strips, så eleverne kan udfylde ”tomrummet”. (se bilag).
Ungdomsuddannelse
4 lektioner og 30 minutter
Maleri af Vilhelm Hammershøi
Kunstværk
Øvelse
15 minutter
Opgave
Under 1 lektion
Opgave
1 lektion og 30 minutter
Opgave
2 lektioner
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.