Stikord på Post it's
Mellemtrin, Udskoling, Ungdomsuddannelse, Voksenuddannelse
10 minutter
I skal bruge
- Et kunstværk
- Blyanter
- Post-it's
Formål
At eleverne får tid hver især til at opleve værket og undersøge detaljer og eventuelle fortællinger nærmere – ikke alle elever er lige hurtige til at aflæse visuelle udsagn.
At eleverne hver især får mulighed for at sætte deres egne ord på værket.
At eleverne får åbnet op for værket via egen livsverden og at deres ord, refleksioner, bemærkninger og oplevelser bliver udgangspunkt for værksamtalen.
At elevernes refleksion aktiveres.
At elevernes opmærksomhed skærpes.
Sådan gør I
Uddel Post-it's og blyanter til alle elever.
Stil eleverne et spørgsmål og bed dem notere tre stikord ned hver.
Du kan vælge at stille et værknært spørgsmål fx:
Hvad lægger du først mærke til ved værket? eller Hvad undrer du dig over ved værket?
Opsamling
Når eleverne har skrevet deres stikord, samles der op. Hvad har de skrevet på deres sedler? Hvorfor? Er der gengangere blandt stikordene?
Hvad syntes de var særligt interessant i værket efter at have undersøgt det nærmere? Brug elevernes besvarelser som udgangspunkt for den videre diskussion.
Der kan også laves et fælles mindmap af elevernes Post-it's. Bred sedlerne ud og sammenlign udsagnene, diskuter gengangere, modsætninger m.v. blandt besvarelserne.
Kunstværker
Øvelsen kan anvendes alene eller i dit undervisningsforløb med ét eller flere kunstværker.