Interview
Indskoling, Mellemtrin, Udskoling
15 minutter
I skal bruge
- Et kunstværk
- En genstand der kan bruges som mikrofon
Formål
At undersøge værkerne ved at skulle identificere sig med motivet eller materialet.
At spørge om, se på og reflektere over alt det man undrer sig over ved værket.
At skabe en legende og kropslig tilgang til et værk.
Sådan gør I
Vælg et værk. Forklar at eleverne skal arbejde sammen to og to og på skift agere enten 1) nysgerrig interviewer eller 2) kunstneren, værket i sin helhed eller en detalje i værket. Den ene elev (den nysgerrige interviewer) skal stille spørgsmål, og den anden elev skal svare og altså tage værket på sig.
Forklar eleverne, at de skal stille spørgsmål om alt det, der undrer dem. Og at det er op til ”værket”/eleven at finde på svar. Bed dem om at stille opklarende spørgsmål undervejs.
Eksempler på spørgsmål til værket:
”Hvad er du lavet af?”
”Hvordan føles du?”
”Hvad er dit største ønske?”
Eksempler på spørgsmål til kunstneren:
”Hvorfor har du valgt de her farver?”
”Hvad tænkte du på, da du lavede værket?”
”Hvad kan du bedst lide ved værket?”
Etc.
Giv eleverne ca. 3 minutter til hvert interview, hvorefter de bytter roller.
Opsamling
I den fælles opsamling kan hver gruppe nævne et par spørgsmål og svar, som du samler op på: Hvad talte de om? Hvad var de særligt optagede af? Spørg også eleverne, hvordan det var at lege værk og interviewer. Fik de nye tanker om værket? Var det svært?
Kunstværker
Øvelsen kan anvendes alene eller i dit undervisningsforløb med ét eller flere kunstværker.