Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for KunstSMK - Statens Museum for Kunst
ØvelserTilbage til kunstværker

FOREIGNERS, PLEASE DON'T LEAVE US ALONE WITH THE DANES!(2002)

Installation af Superflex (1993-)

FOREIGNERS, PLEASE DON'T LEAVE US ALONE WITH THE DANES!

© Superflex / VISDA

Værktype

Installation

Teknik

Vægmaleri og plakater

Datering

2002

Hvad?

I 2002 blev København og Malmø plastret til med Superflex’ orange og sorte plakat. Værkets kraftige farver og dets retoriske kvaliteter stiller flere spørgsmål end det giver svar – for hvem er “de fremmede”, hvem er “os” og hvem er “danskerne”? Hvem havde sat plakaterne op, og hvem var de rettet imod? Og er værket humoristisk og sarkastisk eller provokerende og forargende?

Hvem?

Kunstnergruppen Superflex blev dannet i 1993 og består af Rasmus Nielsen, Jakob Fenger og Bjørnstjerne Reuter Christiansen. De arbejder med politisk kunst, særligt med fokus på installation, byrum og performance. Værket fra 2002 var en kritisk kommentar til den nyvalgte regerings nationalkonservative blik på immigranter og integration, og en stikpille til den offentlige debat. Værket er lavet med udgangspunkt i en særlig tid, men hvordan er det relevant i dag?

Hvor?

Superflex er kendt for at skabe værker, der fungerer udenfor kunstrummet. Værkets placering har en betydning for, hvordan beskueren møder det. I det offentlige rum er der ikke en tydelig afsender, og udsagnet blander sig med byens stemmer, ligesom farverne kan give associationer til butikkernes tilbudsplakater eller advarselsskilte i trafikken. På museet ved beskueren, at der er tale om et kunstværk, og man kan lade værket leve videre andetsteds ved at tage en plakat fra bunken med hjem. Men hvordan opleves værket, når det hænger hjemme i stuen?

Inspirationsord

  • Aktivisme
  • Rum
  • Plakatkunst
  • Fællesskab
  • Debat
  • Identiet
  • Provokunst
  • Sted
  • Politik
  • Minoriteter

Detaljer
Værktype
Installation
Teknik
Vægmaleri og plakater
Datering
2002
Dimensioner
Download kunstværkÅbn kunstværk i SMK Open

Forløb

Kunstværket er anvendt i følgende undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.

Det lange forløb

SOSU: Møde med borgeren

Det lange forløb
KlassetrinUngdomsuddannelse
LængdeIkke oplyst

Formålet med dette forløb er at undersøge mødet med nye mennesker og deres livshistorier. Hvad betyder vores minder og vores hjem, og hvilke genstande fortæller noget om et hjem og en person?

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Udveksling af minder
  • Hjemmets skjulte situationer og genstande
  • Genstandes fortællinger om et menneske og et hjem
Det lange forløb

Vores by

Det lange forløb
KlassetrinMellemtrin
LængdeIkke oplyst

Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:


  • At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
  • At skærpe deres blik for deres egen by
  • At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
  • At reflektere over, hvad kunst er, og hvor man kan møde kunst
  • At skabe eller ændre på en stemning et specifikt sted i byen
  • At skabe et kunstværk i fællesskab til deres by
Det mellemlange forløb

Surrealisme

Det mellemlange forløb
KlassetrinUdskoling
LængdeIkke oplyst

Formålet med forløbet er at lade eleverne udforske de historiske og samfundsmæssige forhold, der dannede baggrund for surrealisternes opgør med rationalismen og de etablerede kunstformer. Eleverne skal arbejde med manifestet som et kunstnerisk og ideologisk udtryk og undersøge kunst, der kan vække debat og forargelse – men måske også være med til at forandre verden.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • At undersøge historiske og nutidige manifester.
  • At forstå hvordan idéer og ideologier formidles og organiseres gennem tekst.
  • At træne samarbejde, argumentation og skriftlig formidling.
  • At undersøge kunsten som katalysator for forandring og debat.


Byg dit eget forløb
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret konto