Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for KunstSMK - Statens Museum for Kunst
Det korte forløb
Forløb

Vores by

Vores by

Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:


  • At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
  • At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
  • At skærpe deres egen oplevelse af kunst.
  • At aktivere fantasi og forestillingsevne.
  • At samskabe og inspirere hinanden.


SMK ForløbUdarbejdet af SMK Connect

Skift forløbslængde

Klassetrin
Mellemtrin
Indhold
3 lektioner og 30 minutter

Opgave

Er der kunst i din by?

Længde2 lektioner og 30 minutter

Er der kunst i din by?

I denne opgave skal I undersøge forskellige kunstneriske udtryk med afsæt i værker fra SMK’s samling. Efterfølgende skal eleverne gå på opdagelse i deres egen by og se hvilken kunst, de kan finde – eller ikke kan finde.

Kunstens mange udtryksformer

Længde30 minutter

Kunst kan have mange udtryk. Start en dialog om hvad man kan lave kunst af, og hvilke kunstværker eleverne kender til og har mødt. Ud over tegning, maleri og skulptur findes der også video, lyd, performance, readymades, landart og meget andet. Her kan du med fordel vise forskellige eksempler.

Med udgangspunkt i udvalgte værker fra SMK’s samling skal eleverne undersøge forskellige kunstneriske udtryk. Tal om forskellene mellem det abstrakte og det figurative, mellem forskellige materialer, kunstneriske udtryksformer og de historier, kunsten kan fortælle. Er der noget særligt, der tiltaler dem? Hvilke forskelle og ligheder er der? Er der noget, I kan sammenligne med i jeres by?

I skal bruge
  1. Kunstværker der viser forskellige udtryksformer

Find kunst i din by

Længde1 lektion

Gruppearbejde

Del eleverne op i grupper på 3-4 elever. De skal nu ud og undersøge, om de kan finde kunst i deres egen by. Eleverne kan fotografere og tegne det, de finder, som dokumentation, men I kan også gå rundt i byen sammen bagefter og tale om det, de har fundet.

Benspænd

Giv gerne eleverne nogle benspænd for at konkretisere og hjælpe dem på vej.

Fx ved at ”give dem et par briller på” så de kigger efter noget specifikt:

  • Det kunne være særlige materialer, der går igen fra de værker, I sammen har kigget på
  • Det kan være kunst, der fortæller en historie
  • Kunst du ikke forstår eller som overrasker, eller hvor du er i tvivl om det er kunst
  • Kunst der vækker en følelse i dig eller leder dine tanker et andet sted hen.
  • Kunst der gør dig opmærksom på oversete eller ukendte sider af din by
  • Kunst der er koblet til bygninger

Du kan som lærer overveje at sende grupperne ud i forskellige områder i byen, som skal udforskes, så eleverne ikke vælger det samme.

Hvis eleverne ikke kan finde kunst, eller hvis der ikke er noget oplagt kunst i byen, kan I have en fællessnak om manglen på kunst. Er der oplagte steder i byen, hvor man kunne placere noget kunst? Hvorfor lige der? Hvordan kunne kunsten se ud?

I skal bruge
  1. Papir
  2. blyanter
  3. tegneunderlag
  4. Mobil/tablet eller noget andet at fotografere med

I vores by kan du finde...

Længde1 lektion

Når alle grupper er vendt hjem, skal I gå i dybden med det, de har udvalgt.

Spørgsmål:

  • Hvor fandt I det?
  • Hvorfor synes I, det er kunst?
  • Hvad interesserer jer ved værket?
  • Gemmer der sig en historie i værket?
  • Hvordan påvirkede kunsten dig? Skabte den en debat, vækkede en tanke eller følelse, inspirererede, overraskede?
  • Hvordan syntes I, at kunsten passer til stedet?

Opsamling:

Eleverne kan præsentere for hinanden i klassen, eller I kan lave en byvandring, hvor I går rundt til elevernes udvalgte værker og steder og taler om det på lokationerne


Opgave

Digt en historie

Længde1 lektion

Digt en historie

Eleverne skal gå på opdagelse i deres lokalmiljø og undersøge et lokalt kunstværk. Måske står der en buste et sted? Måske er der et relief på en mur? Eller måske er der en rundkørsel med et abstrakt kunstværk? Eller en video projiceret op på en mur? Alle typer kunstværker, I kan finde, vil fungere til opgaven.

Hvad kan I se?

Længde1 lektion

Gå ud og find et kunstværk i jeres lokalområde, og sæt jer foran det. Alle typer kunstværker, I kan finde, vil fungere til opgaven. Kig på værket, og tal om, hvad I kan se. Eleverne skal ikke tolke eller bruge deres forhåndsviden, men blot beskrive. Du kan f.eks. få dem til at forestille sig, at de skal beskrive det for en person, som aldrig har set værket før.

Brug fantasien

Eleverne skal nu i fællesskab sætte gang i fantasien og undersøge, hvad det, de kan se i værket, ligner eller minder dem om – måske får det deres tanker og associationer i en helt ny retning? Kunne håret på en statue f.eks. også ligne maling, der løber ned ad dens hoved?

Brug elevernes svar som udgangspunkt for at digte en sjov historie. Lad dem blive inspireret af hinandens svar, og spørg ind. Hvorfor har statuen fået maling i hovedet? Har nogen kastet det på den, og hvem har gjort det?

Inddrag også gerne andre ting i området – er det grenen over statuens hoved, der har kastet med maling, og hvorfor har grenen gjort dét? Er grenen sur på statuen? Hævn, måske? Hævn for hvad?

Find en problemstilling i historien, som eleverne skal løse. Hvordan gør vi f.eks. grenen og statuen til gode venner igen? Her kan fortællingen udvikle sig til en leg, hvor børnene skal gøre noget aktivt for at løse historiens udfordring.

Opsamling

Lad eleverne digte videre på fortællingerne mundtligt, performativt eller skriftligt, sammen eller hver for sig. De kan f.eks. arbejde med genrer eller personkarakteristikker, og måske sætte figurerne i spil i andre historier eller med andre typer kunstværker – enten fra jeres lokalområde eller fra SMK’s online samling.

I kan også lave opgaven igen, hvor I bruger værker fra SMK’s online samling.  


I skal bruge
  1. Ingen specifikke materialer er påkrævet. Brug det, der er dér, hvor værket befinder sig: blade på jorden, småsten, skrald o.l.

Byg dit eget forløb
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret konto