
Dansk Guldalder
Dansk Guldalder
Formålet med forløbet er at lade eleverne undersøge kunsten fra den danske guldalder gennem forskellige materialer og digitale værktøjer, for herigennem at perspektivere historien til deres egen samtid.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Kunstværker fra den danske guldalder
- At give stemme til et kunstværk
- Forskellige familiekonstellationer
- Reels med udgangspunkt i et kunstværk
Familien Raffenberg af Wilhelm Bendz
Salomons dom af Peter Paul Rubens
Legende børn. Enghave Plads af Peter Hansen
Fra et romersk osteria af Carl Bloch
Sat ud af Erik Henningsen
Familien Nathanson af C.W. Eckersberg
Titanernes fald af Cornelis Cornelisz. van Haarlem
Hun var aldrig alene af Kathrine Ærtebjerg
Please, keep quiet! af Ingar Dragset, Michael Elmgreen

Øvelse
Tale- og tænkebobler
Formål
At give motiverne "en stemme" og værkets fortælling en større dimension.
At afkode kropssprog, ansigtsudtryk og genstande.
Sådan gør I
Når I har valgt et værk at arbejde med, går eleverne sammen fx to og to.
Print værket ud eller fremvis det på smartboard. Lad eleverne udfylde og sætte tale- og tænkebobler på værket. Det kan både være ved personer og genstande.
Til de yngste kan man vælge at gøre det mundtligt i stedet for at lade eleverne skrive.
Opsamling
Hvad tog eleverne udgangspunkt i og hvorfor?
Hvad mon personerne eller objekterne i værket tænker på?
Hvis der er flere, siger de da noget til hinanden? Hvis objekter i værkerne kunne tale, hvad ville de så sige?

- Et kunstværk – enten printet ud eller vist på smartboard
- Papir og blyant til tale- og tænkebobler
- Saks og limstifte
Opgave
Familie-konstellationer
1 lektion

Er du storesøsteren, der er struktureret og tager lederskab, eller er du den kreative og grænseoverskridende lillebror. Er der noget om rollerne, når vi er sammen med familien, eller er vi bare os selv?
I denne opgave skal eleverne identificere forskellige familiekonstellationer. Eleverne undersøger, hvilke parametre vi oftest identificerer hinanden ud fra – udseende, beklædning, kropssprog, genstande, omgivelser etc. Det kan påvirke den måde, vi afkoder hinanden eller iscenesætter os selv på, både som individer og i fællesskaber som familier.
Familieidentiteter
30 minutter
- Eleverne går sammen i grupper på 4-5.
- Hver gruppe får uddelt et billede eller et kunstværk med en familie (se bilag).
- Gruppen vælger mindst 2 personer i billedet ud, som de vil kigge nærmere på.
- Bed eleverne beskrive deres udseende, påklædning, kropsprog, hvilken kontekst de befinder sig i osv.
- Dernæst skal eleverne kigge nærmere på familien som en helhed:
Arbejdsspørgsmål
- Hvordan kan man se, at de er i familie med hinanden?
- Hvilken fælles identitet har de - i elevernes øjne?
- Hvilke relationer er der imellem dem?
- Hvad kan eleverne sige om familien?
- Hvordan bor de? Hvad hedder de? Hvor gamle er de?
- Hvad laver de til daglig?
- Hvad er personens interesser? Osv.
- Billeder af forskellige familie konstellationer
Sammenlign familierne
15 minutter
- Grupperne skal på tur mellem hinanden.
- Bed eleverne tale om, hvad ”deres familier” har til fælles, og hvordan de adskiller sig. Det kan for eksempel være i måden familierne er sammensat på, forskellige roller i familien, relationerne de har til hinanden, og hvilke værdier der binder dem sammen som familie.
- Er gruppen enige i deres udsagn?
- Bed eleverne om afslutningsvis at formulere et råd, som deres uddelte familier ville give til hinanden, hvis de mødte hinanden
- Grupperne skal mindst mødes med én anden gruppe. Hvis der er mere tid, kan de mødes med flere.
- Billeder af forskellige familiekonstellationer
Opgave
Video-parafrase
2 lektioner

Forestil dig at H.C. Andersen gik med kasket?
I denne opgave skal eleverne perspektivere til nutiden og lave en parafrase til et guldaldermaleri. I parafrasen skal eleverne iscenesætte sig selv med egne rekvisitter og give historien et moderne twist.
Videoproduktion
2 lektioner
Inspireret af reels og videoer fra sociale medier, skal eleverne producere videoparafraser over portrættet af Familien Raffenberg.
Storyboard
- Lad eleverne udfylde storyboardet, inden de går i gang med optagelsen (se bilag).
- Eleverne skal iscenesætte værket som en del af en fortælling i tre klip af 15 sekunder hver: Det første klip skal vise scenen, der finder sted lige før situationen i værket. I det næste klip skal de indtage positionerne fra værket og genskabe det. Det sidste klip skal vise, hvad der sker dernæst, dvs. forestille sig en slutning på fortællingen.
- De skal udvælge baggrundsmusik til hver scene, og de skal udskifte mindst tre genstande i værket til ”moderne” genstande fra vores egen tid (det kan både være objekter, møbler og beklædning) og dermed se, hvordan de kan ændre værkets fortælling.
Optagelse
- Under bilag findes produktionsforløbet beskrevet i trin, som du kan printe ud og give til eleverne. Hjælp gerne eleverne med tidsplanen for, hvornår de skal gøre hvad.
- Eleverne skal bruge deres telefoner til at optage med. Herefter skal de åbne programmet WeVideo, som findes på Skoletube, hvor de uploader deres klip.
- I programmet kan de redigere videoerne og tilføje lydeffekter og musik.
Præsentation
- Lad eleverne præsentere deres videoer for hinanden.
- Saml op undervejs og spørg ind til elevernes til- og fravalg.
- Hvorfor udvalgte eleverne netop at udskifte de genstande? Hvad synes de, det gjorde for historien at iscenesætte den, netop der hvor de valgte? Var der noget særligt de blev inspireret af?
- I kan samle alle videoer til en slags familiealbum. Hvilke varianter af familiekonstellationer har I skabt? Var der noget, der gik igen, og noget som skilte sig særligt ud?
- Telefon
- Print af storyboard
- Rekvisitter
- Kostumer

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.