
Er der kunst i din by?
Mellemtrin
2 lektioner og 30 minutter
I denne opgave skal I undersøge forskellige kunstneriske udtryk med afsæt i værker fra SMK’s samling. Efterfølgende skal eleverne gå på opdagelse i deres egen by og se hvilken kunst, de kan finde – eller ikke kan finde.
Kunstens mange udtryksformer
30 minutter
Kunst kan have mange udtryk. Start en dialog om hvad man kan lave kunst af, og hvilke kunstværker eleverne kender til og har mødt. Ud over tegning, maleri og skulptur findes der også video, lyd, performance, readymades, landart og meget andet. Her kan du med fordel vise forskellige eksempler.
Med udgangspunkt i udvalgte værker fra SMK’s samling skal eleverne undersøge forskellige kunstneriske udtryk. Tal om forskellene mellem det abstrakte og det figurative, mellem forskellige materialer, kunstneriske udtryksformer og de historier, kunsten kan fortælle. Er der noget særligt, der tiltaler dem? Hvilke forskelle og ligheder er der? Er der noget, I kan sammenligne med i jeres by?
I skal bruge
- Kunstværker der viser forskellige udtryksformer
Den danske landsoldat efter sejren

H.W. Bissen
Første gang i historien
En menig soldat svinger triumferende en bøgegren over hovedet. At fejre en sejr i en krig er ikke unormalt. Men denne skulptur er noget ganske særligt. Faktisk er det første gang i europæisk historie, at en almindelig soldat bruges som symbol for en sejr. Tidligere ville man have valgt en sejrsgudinde eller en konge, måske en general til hest.
National begejstring
Bøgegrenen er også ret usædvanlig. Ofte har kunstnere valgt laurbærkransen som sejrssymbol, inspireret af det antikke Grækenlands olympiader. Men her vælger Bissen bøgegrenen som et symbol på Danmark. Ved at bruge det nationale symbol understreger han, at vi står over for en dansk soldat, og at skulpturen knytter sig til periodens bestræbelser på at styrke nationalfølelsen.
Sejrsmonumentet
Skulpturen er et forarbejde i halv størrelse til et bronzemonument. Det blev rejst i 1858 i Fredericia til minde om Slaget ved Fredericia 6. juli 1849. Det var et vigtigt slag i Treårskrigen mellem Danmark og Tyskland, der foregik i årene 1848-51. Med sejren lykkedes det Danmark at forhindre, at hertugdømmerne Slesvig og Holsten løsrev sig fra kongeriget.
Hilsen til en afdød ven
Selv om skulpturen er en hyldest til den menige, ukendte soldat, er ansigtstrækkene modelleret efter den danske landskabsmaler Johan Thomas Lundbye, der frivilligt meldte sig til krigen. Lundbye døde ved et vådeskud uden at være kommet i kamp, og hans død gjorde et stort indtryk i samtiden og især på hans gode ven Bissen.
Inspirationsord
Krig
Sejrsfølelse
Monument
Mindesmærke
Skulptur
Nationalfølelse
Venskab
Gårdinteriør fra en maskinfabrik i en provinsby

G.A. Clemens
Overflader og materialer
Hovedmotivet er et gårdinteriør ved en maskinfabrik, og samtidig en undersøgelse af forskellige materialers overflader og former. De toppede brosten, knust glas, tagsten, mursten og jern i forskellige stadier af slid fra nymalet til rustent.
Fascination af rød
Til højre står en stor metaltank, der er malet med mønje; en rød farve, der pga. blyindholdet var meget giftig, men også meget brugt, fordi den var god til at beskytte mod rust. I modsætning til den høje kedel med store rustpletter ser tanken ud til at være både nylavet og nymalet. Måske har den lysende rødorange farve givet Clemens lyst til at male motivet. I hvert fald har han været meget optaget af de mange røde nuancer: Fra husmuren og tagfladen til tanken og rustpletterne. Foroven brydes den rødlige dominans af udsigten til grønne træer og en klar blå himmel.
Nye tider – industrien sætter sine spor
Det meste i billedet relaterer sig til det arbejde, som udføres. Forrest på de toppede brosten ligger en hestesko. Maskinfabrikken fungerede tilsyneladende også som et smedeværksted, hvor man kunne få nye sko til sin hest. Til venstre er der en ophobning af metalskrot bl.a. fra flere landbrugsredskaber. På gårdspladsen arbejder to mænd med en stor ovn. Ovnen og tanken peger mod portåbningen ind til maskinfabrikken, hvor tre mænd arbejder i lysskæret fra glødende jern. De hårdtarbejdende mænds ansigter er uden detaljer. Industrialiseringen satte sit præg på Danmark i slutningen af 1800-tallet, og det virkelighedsnære motiv fra en maskinfabrik viser, hvordan de nye tider også fandt vej til de mindre bysamfund.
Inspirationsord
- Industrialisering
- Det moderne gennembrud
- Fabriksmiljø
- Den arbejdende krop
- Overflader
- Farver
- Naturalisme
Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup

Johan Thomas Lundbye
Idyl
En lille grusvej inviterer os ind i en landlig scene. To svaler flyver rundt, en ko står og græsser, mens halen langsomt svinger frem og tilbage, og man kan næsten fornemme vinden i træets blade. Vi kan se den gyldne mark klar til høst, og røgen fra skorstenen vidner om liv på det lille landsted. Solen sender gyldne stråler over himlen, og alt synes at gå sin stille og harmoniske gang.
På Landet
Lundbye og hans kunstnerkolleger ville male romantiske landskaber og søgte derfor ud af byen. Man skulle tro, at den romantiske natur skulle være uberørt. Men i stedet opsøgte Lundbye bl.a. det kultiverede landbrugsland for her at finde den danske ånd. ”Hvad jeg som Maler har sat som mit Livsmaal er: at male det kjære Danmark, med al den Simpelhed og Beskedenhed, som er saa characteristisk for det.”
Den nationale selvforståelse
I samtiden mente man, at den danske nationalkarakter var formet af landskabets natur. Landskabsmaleriet var derfor en vigtig del af at opbygge en national selvforståelse, og tidens unge kunstnere skulle udtrykke en større ideologisk sag. De så intet i vejen for at ’sample’ forskellige dele af den danske natur og sammensætte dem på ny for at opnå det mest ideelle landskab.
Inspirationsord
- Idyl
- Dansk Guldalder
- Natur
- National selvforståelse
- Filter
- Iscenesættelse
Family Sha-la-la

Lilibeth Cuenca Rasmussen
Individ og fællesskab
Kunstneren Lilibeth Cuenca Rasmussen har samlet sin familie foran kameraet i en video, der med sin grynede billedkvalitet afspejler tilblivelsesåret 1998. De er alle klædt i ens sort tøj, de har næsten alle ensartet sort hår, og de forsøger at lave en fælles koreografi til sangen Sha la-la med kunstneren som anfører. Sangen var meget populær i Filippinerne i 1990’erne, og den tilhørende dans var kendt af de fleste. Men her i familien Cuenca Rasmussen kan de ikke helt få musik og bevægelse til at falde i hak.
Humor
Der er noget næsten rørende over især farens forsøg på at fange dansetrinnene, uden dog helt at lykkes. Rørende, men heller ikke uden humor, peger kunstneren på nogle af de dynamikker, der opstår i familier, og som ofte følger os livet igennem. Hvem skiller sig ud? Hvem forsøger at tilpasse sig?
Kulturel identitet
Kunstneren bruger ofte sin egen familiehistorie som ramme for undersøgelser af kulturel identitet. Hun er datter af et dansk-filippinsk ægtepar og opvokset i Danmark. I andre værker går hun tæt på sin filippinske mormors dagligdag, på religiøse ritualer i Filippinerne, og på sin egen hybride etnicitet.
Inspirationsord
- Kulturel identitet
- Videokunst
- Performance
- Relationer
- Familier
- Krop
- Forskellighed
- Fællesskab
Find kunst i din by
1 lektion
Gruppearbejde
Del eleverne op i grupper på 3-4 elever. De skal nu ud og undersøge, om de kan finde kunst i deres egen by. Eleverne kan fotografere og tegne det, de finder, som dokumentation, men I kan også gå rundt i byen sammen bagefter og tale om det, de har fundet.
Benspænd
Giv gerne eleverne nogle benspænd for at konkretisere og hjælpe dem på vej.
Fx ved at ”give dem et par briller på” så de kigger efter noget specifikt:
- Det kunne være særlige materialer, der går igen fra de værker, I sammen har kigget på
- Det kan være kunst, der fortæller en historie
- Kunst du ikke forstår eller som overrasker, eller hvor du er i tvivl om det er kunst
- Kunst der vækker en følelse i dig eller leder dine tanker et andet sted hen.
- Kunst der gør dig opmærksom på oversete eller ukendte sider af din by
- Kunst der er koblet til bygninger
Du kan som lærer overveje at sende grupperne ud i forskellige områder i byen, som skal udforskes, så eleverne ikke vælger det samme.
Hvis eleverne ikke kan finde kunst, eller hvis der ikke er noget oplagt kunst i byen, kan I have en fællessnak om manglen på kunst. Er der oplagte steder i byen, hvor man kunne placere noget kunst? Hvorfor lige der? Hvordan kunne kunsten se ud?
I skal bruge
- Papir
- blyanter
- tegneunderlag
- Mobil/tablet eller noget andet at fotografere med
I vores by kan du finde...
1 lektion
Når alle grupper er vendt hjem, skal I gå i dybden med det, de har udvalgt.
Spørgsmål:
- Hvor fandt I det?
- Hvorfor synes I, det er kunst?
- Hvad interesserer jer ved værket?
- Gemmer der sig en historie i værket?
- Hvordan påvirkede kunsten dig? Skabte den en debat, vækkede en tanke eller følelse, inspirererede, overraskede?
- Hvordan syntes I, at kunsten passer til stedet?
Opsamling:
Eleverne kan præsentere for hinanden i klassen, eller I kan lave en byvandring, hvor I går rundt til elevernes udvalgte værker og steder og taler om det på lokationerne
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.