
Forhold, fællesskaber og forelskelse
Forhold, fællesskaber og forelskelse
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Sammenligning af kvindeportrætter
- Automatdigtning
- At tale om svære og problematiske følelser
- Mini-installationer i papkasser
- At bruge deres kroppe som pensler
En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh af Elisabeth Jerichau Baumann
Animal Dialogues / I Wish You Well af Stense Andrea Lind-Valdan
Spildt mælk af Erik Ortvad
Familien Waagepetersen af Wilhelm Bendz
Monument af Wilhelm Freddie
Fra et romersk osteria af Carl Bloch
Sat ud af Erik Henningsen
Hun var aldrig alene af Kathrine Ærtebjerg
Please, keep quiet! af Ingar Dragset, Michael Elmgreen
3 x HVID 1:1:1 af Kirsten Justesen
Analtab II (Anal Loss II) af Nanna Starck

Opgave
Blik på kvindeportrætter
Under 1 lektion

I denne opgave sætter vi særligt fokus på værket ´En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh af Elisabeth Jerichau Baumann. Værksamtalen og opgaven åbner op for samtaler om normer, iscenesættelser og stereotyper, som eleverne evt. oplever i deres hverdag eller lægger mærke til i forskellige medier.´
Sammenlign værkerne
15 minutter
Med udgangspunkt i værket ´En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh´skal eleverne sammenligne pottesælgersken med kvinderne fra de andre værker fra perioden. Vær opmærksomme på hvordan I i klassen eksempelvis taler om orientalisme, så nogle elever i klassen ikke oplever at blive eksotiserede.
- Vi har samlet en række portrætter af kvinder fra slutningen af 1800-tallet fra SMK’s samlinger.
- To og to kan eleverne sammenligne, hvordan kvinder fra det danske borgerskab blev iscenesat i kontrast til pottesælgersken fra Gizeh.
- Lav en opsamling. Hvilke ligheder og forskelle så I?
Værker
Elisabeth Jerichau Baumann, Forfatterinden Emma Kraft (1834-1881)
Bertha Wegmann, Anna Seekamp. Kunstnerens søster (1882)
Fritz Syberg, Portræt af Anna Syberg (1896)
Vilhelm Hammershøi, Ida Ilsted, senere kunstnerens hustru (1890)
- Værkerne
- Papir
- Blyant
Brevveksling
Ikke oplyst
- Eleverne arbejder i grupper på 4 og skal i denne opgave lave en brevveksling mellem pottesælgersken og en af kvinderne fra det danske borgerskab.
- I brevet kan eleverne komme omkring nogle af disse benspænd:
Beskriv det sted kvinderne befinder sig
Beskriv hvad der er sket lige inden situationen på malerierne
Beskriv noget kvinderne er glade for eller sætter pris på
Beskriv noget kvinderne er trætte af eller finder problematisk
Beskriv deres ønsker og drømme for fremtiden
Forslag til opsamlende spørgsmål
- I hvor høj grad er vi med til at skabe vores egen identitet?
- Hvordan er ens egne forventninger eller andres forventninger med til at påvirke, hvad man gør og siger i forskellige situationer
- Oplever eleverne, at der er forskel på, hvad der forventes af forskellige mennesker afhængig af køn eller alder?
- Kunstværker
- Papir
- Blyant
Øvelse
Automatdigt
Formål
At sætte ord på deres umiddelbare tankestrømme og "slippe kontrollen".
At åbne værket med deres egne ord.
At bidrage til flerstemmighed og flertydighed.
Sådan gør I
Uddel papir og blyanter og bed eleverne notere det ord, der allerførst falder dem ind, når de ser værket (kun ét ord!).
Lad eleverne kigge på værket.
Det er vigtigt, at eleverne ikke tænker over, hvad de skriver, men noterer deres ord ned så umiddelbart som muligt. Det er også vigtigt, at du venter med at forklare, hvad øvelsen handler om, da det ellers kan modarbejde øvelsens hensigt med at skabe "adgang til det ubevidste".
Når eleverne hver især har skrevet et ord, giver de deres papir videre til den, som står til højre for dem. På det papir de har fået i hånden, skal de igen skrive et ord. Når alle har skrevet et ord, rækkes papiret endnu engang videre.
For tredje gang skriver de et ord, som umiddelbart falder dem ind, mens de ser på kunstværket. Papiret rækkes igen til højre, således at alle nu har et ark, hvorpå der står tre ord, de ikke selv har skrevet.
Forklar baggrunden for øvelsen: At "automatdigt" var en reel arbejdsmetode, som surrealisterne brugte for at få adgang til det ubevidste og skabe nye betydninger – de var optaget af det tilfældige møde mellem ting, der normalt ikke hænger sammen. Øvelsen demonstrerer netop, hvordan tilfældige sammenstød af ord og indtryk kan skabe ny betydning.
Digtet læses op.
Opsamling
Undersøg digtet sammen. Er der nogle ord, der går igen? Er der modsætninger? Hvilke ordklasser er repræsenteret? Er der ord, der overrasker?
Diskuter hvad der opstår, når ord uden sammenhæng støder tilfældigt sammen i et automatdigt. Hvordan adskiller øvelsens arbejdsmetode sig fra elevernes normale måde at arbejde på?
Hvad synes de om resultatet, og hvilke muligheder giver det at arbejde med det ubevidste?

- Et kunstværk
- Papir
- Blyanter
Opgave
Bag gardinet
2 lektioner og 15 minutter

Med udgangspunkt i værket ´Rodeoscenen´, 1987 af Michael Kvium åbnes samtaler op om magt og relationer og det, der kan ske ”bag gardinerne” – de lukkede døre i et hjem eller andre steder, hvor vi er sammen. Eleverne skal i denne opgave lave mini-installationer af metaforiske situationer, som man ønsker at gemme væk eller undgå at tale om.
Gemt væk
15 minutter
- Eleverne går sammen 2 og 2
- Sammen kigger de godt på værket
- Eleverne beskriver det, de umiddelbart oplever for hinanden
- I samler op i plenum
Forslag til videresamtale
- I grupper kan eleverne diskutere situationer, som vi metaforisk gerne vil ”gemme væk bag gardinerne”.
- Hvad siger situationerne om vores idé om, hvad der er godt at dele med hinanden? Hvad gør, at vi indimellem gerne vil gemme oplevelser eller følelser?
- Hvordan er vi vant til at vise eller ikke vise følelser offentligt?
- Hvad sker der, hvis man råber sin vrede ud i en butik? Hvis man griner eller græder højlydt i en bus? Eller hvis man tydeligt viser sin kærlighed på en restaurant?
- Hvad betyder andres reaktioner for den enkeltes mulighed for at udtrykke sine følelser på?
- Hvad kan man gøre, hvis man som ven eller klassekammerat oplever, at der er en, der gemmer på noget, som kan føles vigtigt at få frem i lyset?
Mini installation
2 lektioner
Inspireret af Michael Kviums værk ´Rodeoscenen´, 1987, skal eleverne i grupper lave en mini installation.
Lav en silhuet
- Ud fra den tidligere samtale vælger gruppen en situation der kan føles grænseoverskridende eller problematisk.
- Eleverne skal iscenesætte situationen med egne kroppe og fotografere opstillingen.
- De skal nu overføre billedet til en silhuet ved at:
- Printe billedet ud
- Klippe omridset af opstillingen ud
- Tegn af på tykt sort papir
- Klip 'silhuetten' ud
Iscenesæt mini installationen
- Hver gruppe får en lille papkasse som de skal iscenesætte
- Mal kassen så man fornemmer hvilket rum man befinder sig i, gerne med interiør.
- Lim silhuetten på kassens midterste inderside, når malingen er tør.
- Vælg et stykke stof og fastgør det på kassens forside. Her kan eleverne eksperimentere med hvor meget "gardinet" skal dække situationen.
Opsamling
- Lav en udstilling med mini installationerne
- Kig godt på hinandens værker
- Hvilke situationer har grupperne valgt?
- Hvilke problematikker taler situationen ind i?
- Lille papkasse
- Stof
- Tykt sort papir
- Limstift
- Saks
- Pensel
- Maling
Opgave
Kroppen som pensel
2 lektioner

"Det er på én gang et intenst nærvær af en konkret krop og samtidig et støvet spor af nogen eller noget. Kroppen er der, og er der ikke."
Opgaven er inspireret af kunstneren Stense Andrea Lind-Valdans serielle kropsaftryk Animal Dialogues / I Wish You Well fra 2016. Her bruger Lind-Valdan sin egen krop som pensel og arbejder selvbiografisk.
Eleverne skal i denne opgave undersøge deres egne kroppe ud fra 3 benspændskategorier: Tilstand, kropsdel og materiale. Opgaven bevidstgør eleverne i at betragte kroppen på forskellige måder og undersøger kropsdelens og kropstypens symbolik. Herunder åbnes samtaler om krop og identitet, fordomme og berøring. Den kan laves individuelt og med små justeringer også i par eller grupper.
Kroppens aftryk
2 lektioner
Print og klip ord ud fra benspændsarkene (se bilag). Tilføj eller fjern evt. ord under hver af kategorierne: Tilstand, kropsdel og materiale.
Fremgangsmåde til kropsaftryk:
- Præsenter opgaven; I skal prøve at billedliggøre en tilstand med et direkte kropsaftryk.
- Du kan lade eleverne selv vælge tilstand, kropsdel og materiale eller lade dem trække benspænd fra hver kategori.
- Eleverne vælger to-tre grundstemninger eller tilstande, der kendetegner dem bedst som person. (Find evt. inspiration i benspændsarket med tilstande)
- Skab mindst én positur per stemning.
- Vælg hvilket materiale du ønsker at lave dit aftryk på. (Find evt. inspiration i benspændsarket med materialer)
- Hæng fx et stort stykke japanpapir op oven på et andet stykke tykt papir eller karton – da papiret er tyndt, smitter sværten igennem.
- Smør bodypaint (kropsmaling) på de områder, du vil tage aftryk af. (Find eventuelt inspiration i benspændsarket med kropsdele)
- Pres de sværtede kropsområder op ad papiret. Lav gerne flere tryk af samme kropsdel.
- Vælg minimum tre tryk ud og udstil dem i en seriel komposition.
Opsamling
- Tal med dem om deres aftryk – hvordan er de kommet frem til det udtryk?
- På hvilken måde er materialerne og motivet betydningsbærende?
- Kan det konkrete kropsaftryk læses på et eller flere abstrakte og symbolske planer?
- Er det et mere autentisk værk, man får ud af at lave direkte aftryk af sin krop på papir?
- Reflekter over sporene af den fraværende krop. Selv den fraværende krop er ladet med betydningslag, sanselige og emotionelle erfaringer.
- Kropsmaling
- Div. typer af materialer til aftryk (f.eks. japanpapir, pap, tekstil, millimeterpapir),
- Kraftigt karton
- Ark med benspænd

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.