Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst
Bag gardinet

Bag gardinet

Udskoling

2 lektioner og 15 minutter

Med udgangspunkt i værket ´Rodeoscenen´, 1987 af Michael Kvium åbnes samtaler op om magt og relationer og det, der kan ske ”bag gardinerne” – de lukkede døre i et hjem eller andre steder, hvor vi er sammen. Eleverne skal i denne opgave lave mini-installationer af metaforiske situationer, som man ønsker at gemme væk eller undgå at tale om.

Gemt væk

15 minutter

  • Eleverne går sammen 2 og 2
  • Sammen kigger de godt på værket
  • Eleverne beskriver det, de umiddelbart oplever for hinanden
  • I samler op i plenum

Forslag til videresamtale

  • I grupper kan eleverne diskutere situationer, som vi metaforisk gerne vil ”gemme væk bag gardinerne”.
  • Hvad siger situationerne om vores idé om, hvad der er godt at dele med hinanden? Hvad gør, at vi indimellem gerne vil gemme oplevelser eller følelser?
  • Hvordan er vi vant til at vise eller ikke vise følelser offentligt?
  • Hvad sker der, hvis man råber sin vrede ud i en butik? Hvis man griner eller græder højlydt i en bus? Eller hvis man tydeligt viser sin kærlighed på en restaurant?
  • Hvad betyder andres reaktioner for den enkeltes mulighed for at udtrykke sine følelser på?
  • Hvad kan man gøre, hvis man som ven eller klassekammerat oplever, at der er en, der gemmer på noget, som kan føles vigtigt at få frem i lyset?

Mini installation

2 lektioner

Inspireret af Michael Kviums værk ´Rodeoscenen´, 1987, skal eleverne i grupper lave en mini installation.

Lav en silhuet

  • Ud fra den tidligere samtale vælger gruppen en situation der kan føles grænseoverskridende eller problematisk.
  • Eleverne skal iscenesætte situationen med egne kroppe og fotografere opstillingen.
  • De skal nu overføre billedet til en silhuet ved at:
  1. Printe billedet ud
  2. Klippe omridset af opstillingen ud
  3. Tegn af på tykt sort papir
  4. Klip 'silhuetten' ud

Iscenesæt mini installationen

  • Hver gruppe får en lille papkasse som de skal iscenesætte
  • Mal kassen så man fornemmer hvilket rum man befinder sig i, gerne med interiør.
  • Lim silhuetten på kassens midterste inderside, når malingen er tør.
  • Vælg et stykke stof og fastgør det på kassens forside. Her kan eleverne eksperimentere med hvor meget "gardinet" skal dække situationen.

Opsamling

  • Lav en udstilling med mini installationerne
  • Kig godt på hinandens værker
  • Hvilke situationer har grupperne valgt?
  • Hvilke problematikker taler situationen ind i?

I skal bruge

  1. Lille papkasse
  2. Stof
  3. Tykt sort papir
  4. Limstift
  5. Saks
  6. Pensel
  7. Maling
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret Forløb