
Vores by
Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
- At skærpe deres blik for deres egen by
- At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
- At reflektere over, hvad kunst er, og hvor man kan møde kunst
- At skabe eller ændre på en stemning et specifikt sted i byen
- At skabe et kunstværk i fællesskab til deres by
Teenagere spiser vaffelis af Molly Haslund, Lærke Posselt
Den danske landsoldat efter sejren af H.W. Bissen
Piger der venter på toget af Erik Raadal
Gårdinteriør fra en maskinfabrik i en provinsby af G.A. Clemens
Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup af Johan Thomas Lundbye
Stederne af Palle Nielsen
Family Sha-la-la af Lilibeth Cuenca Rasmussen
FOREIGNERS, PLEASE DON'T LEAVE US ALONE WITH THE DANES! af Superflex
Tor af Per Kirkeby
Havfrue af Anne Marie Carl Nielsen
Salomons dom af Peter Paul Rubens
Legende børn. Enghave Plads af Peter Hansen
Fra et romersk osteria af Carl Bloch
Sat ud af Erik Henningsen
Familien Nathanson af C.W. Eckersberg
Titanernes fald af Cornelis Cornelisz. van Haarlem
Hun var aldrig alene af Kathrine Ærtebjerg
Please, keep quiet! af Ingar Dragset, Michael Elmgreen

Opgave
Er der kunst i din by?
2 lektioner og 30 minutter

I denne opgave skal I undersøge forskellige kunstneriske udtryk med afsæt i værker fra SMK’s samling. Efterfølgende skal eleverne gå på opdagelse i deres egen by og se hvilken kunst, de kan finde – eller ikke kan finde.
Kunstens mange udtryksformer
30 minutter
Kunst kan have mange udtryk. Start en dialog om hvad man kan lave kunst af, og hvilke kunstværker eleverne kender til og har mødt. Ud over tegning, maleri og skulptur findes der også video, lyd, performance, readymades, landart og meget andet. Her kan du med fordel vise forskellige eksempler.
Med udgangspunkt i udvalgte værker fra SMK’s samling skal eleverne undersøge forskellige kunstneriske udtryk. Tal om forskellene mellem det abstrakte og det figurative, mellem forskellige materialer, kunstneriske udtryksformer og de historier, kunsten kan fortælle. Er der noget særligt, der tiltaler dem? Hvilke forskelle og ligheder er der? Er der noget, I kan sammenligne med i jeres by?
- Kunstværker der viser forskellige udtryksformer
Kunstværker
Find kunst i din by
1 lektion
Gruppearbejde
Del eleverne op i grupper på 3-4 elever. De skal nu ud og undersøge, om de kan finde kunst i deres egen by. Eleverne kan fotografere og tegne det, de finder, som dokumentation, men I kan også gå rundt i byen sammen bagefter og tale om det, de har fundet.
Benspænd
Giv gerne eleverne nogle benspænd for at konkretisere og hjælpe dem på vej.
Fx ved at ”give dem et par briller på” så de kigger efter noget specifikt:
- Det kunne være særlige materialer, der går igen fra de værker, I sammen har kigget på
- Det kan være kunst, der fortæller en historie
- Kunst du ikke forstår eller som overrasker, eller hvor du er i tvivl om det er kunst
- Kunst der vækker en følelse i dig eller leder dine tanker et andet sted hen.
- Kunst der gør dig opmærksom på oversete eller ukendte sider af din by
- Kunst der er koblet til bygninger
Du kan som lærer overveje at sende grupperne ud i forskellige områder i byen, som skal udforskes, så eleverne ikke vælger det samme.
Hvis eleverne ikke kan finde kunst, eller hvis der ikke er noget oplagt kunst i byen, kan I have en fællessnak om manglen på kunst. Er der oplagte steder i byen, hvor man kunne placere noget kunst? Hvorfor lige der? Hvordan kunne kunsten se ud?
- Papir
- blyanter
- tegneunderlag
- Mobil/tablet eller noget andet at fotografere med
I vores by kan du finde...
1 lektion
Når alle grupper er vendt hjem, skal I gå i dybden med det, de har udvalgt.
Spørgsmål:
- Hvor fandt I det?
- Hvorfor synes I, det er kunst?
- Hvad interesserer jer ved værket?
- Gemmer der sig en historie i værket?
- Hvordan påvirkede kunsten dig? Skabte den en debat, vækkede en tanke eller følelse, inspirererede, overraskede?
- Hvordan syntes I, at kunsten passer til stedet?
Opsamling:
Eleverne kan præsentere for hinanden i klassen, eller I kan lave en byvandring, hvor I går rundt til elevernes udvalgte værker og steder og taler om det på lokationerne
Opgave
Skab ny kunst til din by
4 lektioner og 30 minutter

I denne opgave skal eleverne skabe ny kunst til deres by. I grupper udvælger de et specifikt sted i byen, hvor deres kunstværk skal placeres. Det er helt frit for jer at vælge, hvilke materialer og udtryksformer I vil arbejde med. Sørg gerne for at finde et fælles benspænd og begrænse materialevalget.
Hvad er særligt ved vores by?
30 minutter
I klassen starter I ud med en fælles snak om det særlige ved jeres by.
Eksempler på spørgsmål:
- Hvordan ser byen ud?
- Er der noget karakteristisk ved husene?
- Er der særlige steder, hvor folk (ikke) opholder sig?
- Er der særlige steder, der skiller sig ud?
- Hvad ville en udefrakommende person lægge mærke til, hvis de besøgte byen for første gang?
- Har eleverne et yndlingssted, og hvorfor?
- Er der noget de er særligt stolte af eller flove over?
- Er der en særlig stemning i byen?
- Hvad kan I fortælle om de mennesker, der bor i byen?
- Etc.
Skriv gerne pointerne ned et sted, som klassen kan genbesøge senere i forløbet.
Find et sted i byen, I synes er spændende
1 lektion
Del eleverne op i grupper på 4-5. Hver gruppe skal nu finde et sted i jeres by, som de vil arbejde med. Det kan være et sted med en særlig betydning, et sted hvor folk opholder sig, eller måske et sted hvor der er tomt og mangler noget, de finder interessant. Fx bustoppested, parkeringsplads, tom baggård etc. Hav øje for byens mellemrum. Er der steder i byen, som inviterer til fællesskab? Eller måske et særligt område, som eleverne synes er grimt eller gør dem utrygge?
Eleverne skal tage et billede af stedet. Når de kommer tilbage til skolen, kigger I på billederne, og klassen hjælpes ad med at brainstorme over, hvad de udvalgte steder kunne ”trænge” til eller har af potentialer. Disse idéer noteres et sted, som klassen kan genbesøge. Derefter udfylder grupperne arbejdsarket ’Valg af sted’. Arbejdsarket bruges som idégenering til deres produktion af kunstværket. (Se eksempel under bilag)
- print af arbejdsark
Genbesøg og skitsér
1 lektion
Det er nu gruppens opgave at genbesøge noterne omkring ”det særlige ved jeres by”, de idéer klassen bragte på banen til det sted, de har valgt, samt noterne fra arbejdsarket. Fortæl gruppen, at de sammen skal vælge max 3 ting fra noterne, de ønsker at sætte fokus på. Hvis det særlige ved jeres by er, at I fx har et godt fodboldhold, hvis der er mange gule huse, eller hvis der findes mange rovfugle i området, kan I tage udgangspunkt i det og lade det indgå, figurativt eller abstrakt i værket. På samme måde kan I bruge observationerne fra arbejdsarket og lade dem indgå i/stå i modsætning til værket, fx farver, former, linjer eller materialer.
På et stort stykke papir får eleverne 45 min til at skrive noter og lave skitser med deres umiddelbare bud på, hvordan deres kunstværk kan se ud.
Inden grupperne går videre til næste del, har de en fælles idé om, hvordan værket skal se ud.
- blyant
- papir
Værkstedsarbejde + opsamling
2 lektioner
Alt efter hvilke materialer og udtryksformer, I har valgt at arbejde med, får eleverne nu mulighed for at eksperimentere med de valgte benspænd og arbejde videre ud fra deres skitser.
I kunne fx vælge at lave skulpturer af indsamlede naturmaterialer eller pap indsamlet hjemmefra (æggebakker, toiletruller m.m). I kan også lade jer inspirere af at arbejde performativt eller konceptuelt (se fx Camilla Berners Mælkebøtterute).
Opsamling
Lav en miniudstilling med elevernes kunstværker, hvor alle grupper præsenterer deres proces. Efterfølgende installeres/opføres værkerne på de specifikke steder.
Til udstillingen kan grupperne udfylde arbejdsarket ’Vores kunstværk’, som fremgår foran værket.
- selvvalgte materialer
- print af arbejdsark
Øvelse
Tale- og tænkebobler
Formål
At give motiverne "en stemme" og værkets fortælling en større dimension.
At afkode kropssprog, ansigtsudtryk og genstande.
Sådan gør I
Når I har valgt et værk at arbejde med, går eleverne sammen fx to og to.
Print værket ud eller fremvis det på smartboard. Lad eleverne udfylde og sætte tale- og tænkebobler på værket. Det kan både være ved personer og genstande.
Til de yngste kan man vælge at gøre det mundtligt i stedet for at lade eleverne skrive.
Opsamling
Hvad tog eleverne udgangspunkt i og hvorfor?
Hvad mon personerne eller objekterne i værket tænker på?
Hvis der er flere, siger de da noget til hinanden? Hvis objekter i værkerne kunne tale, hvad ville de så sige?

- Et kunstværk – enten printet ud eller vist på smartboard
- Papir og blyant til tale- og tænkebobler
- Saks og limstifte
Opgave
Sceneskift
2 lektioner og 30 minutter

I en fotoopgave skal eleverne lave en nyfortolkning af et værk fra SMK’s samling, hvor de mimer motiverne fra værket med deres kroppe, men iscenesætter dette ved et lokalt kunstværk i byen. Hvad sker der, når et værk iscenesættes på denne måde sammen med en lokal skulptur? Hvad sker der med de to værkers fortællinger?
Lær værket at kende
30 minutter
Klassen deles op i 6-8 grupper. Der arbejdes med udgangspunkt i to værker fra SMK’s samling. Halvdelen af klassen vælger det ene værk, mens den anden halvdel arbejder med det andet. Hver gruppe kigger nøje på deres værk og åbner det op med øvelsen "Tale- og tænkebobler".
Du kan efterfølgende samle op i plenum med disse arbejdsspørgsmål:
- Hvad siger/tænker personerne?
- Hvor er vi?
- Hvilken situation befinder vi os i?
- Hvad er der sket lige op til dette øjeblik?
- Hvad sker der efter?
Iscenesættelse på ny + opsamling
2 lektioner
Gruppernes opgave er nu at iscenesætte kropspositurerne fra værket i en ny setting ved et lokalt kunstværk i byen.
Eleverne fotograferer opstillingen på ny. Har I ikke lokale værker i byen, der kan bruges, kan eleverne iscenesætte SMK-værket ved en anden lokation (eller en “sted-rekvisit”, fx en gadelampe, en bænk, en trappe etc.)
Opsamling
Sammen skal I kigge på gruppernes arbejde. I kan også gå rundt i byen til de lokale værker og lade eleverne iscenesætte deres historie live for forældrene, parallelklassen e.l. Tal om:
- Hvordan ændrer dette historien?
- Hvad gør det lokale værk ved fortællingen?
- lokalt kunstværk
- værk fra SMK's samling
- Noget at fotografere med

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.